Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kommunikationsbyråer

Han är ny vd på IUM

Publicerad: 19 Augusti 2019, 12:03

Bild 1/3  

Urban Hilding lämnade vd-rollen på IUM i våras – nu har en ny vd utsetts.


Ämnen i artikeln:

IPGIUM

I slutet av april lämnade IUM:s vd Urban Hilding sitt uppdrag. Bakgrunden till Urban Hildings avgång var att han inte delade ledningens syn kring hur byrån ska ledas framöver. 

– Vi är överens om att vi inte är överens, sade han i våras till Dagens Media, samtidigt som han betonade att det inte ligger någon dramatik bakom beslutet.

Nu står det klart att Benjamin Holmfred tar över rollen som vd med start i oktober, sedan i april har han dock varit en del av IPG Mediabrands team.  

Benjamin Holmfred kommer senast från Mindshare och Group M där han hade rollen som media & trading director. 

– Benjamin har visat att han besitter stor potential i sin strategi för kunder och anställda. Vi är övertygade om att han kommer att förbättra IUM:s position på marknaden, både med kunder och talanger, säger Michael Thim, vd på IPG Mediabrands Nordics, i ett pressmeddelande. 

Samtidigt har Michael Thim även utsett Fredrik Forsberg till vd för Reprise Digital då IPG Mediabrands har konsoliderat samtliga digitala produkter och tjänster in i bolaget. Fredrik Forsberg har arbetat åtta år inom Mediabrands, senast i rollen som Nordisk CDO. 

– IPG Mediabrands-gruppen är digital i sin natur, men marknaden kräver en fokusering med stark ledning. Det är Reprise position, en mycket sofistikerad 360-graders affärsenhet, och Fredrik är utan tvekan den bäst kvalificerade att leda denna nya enhet, säger Michael Thim. 

Rekryteringarna av två nya vd:ar är inte den enda stora förändringen som sker inom IPG Mediabrands. Dessutom är man i slutfasen av att rekrytera en koncern-vd för IPG Mediabrands Sverige som ska ansvara för både IUM, Reprise Digital och de andra byråerna inom koncernen i Sverige.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IPGIUM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev