Kommunikationsbyråer
Falcon till DDB
Publicerad: 20 september 2011, 08:17
Pitchen är avgjord. Det är DDB som tar över reklamuppdraget för Falcon efter Åkestam Holst, kan dagensmedia.se avslöja.
SA
Synnöve Almer
Carlsberg Sverige satsar stort på att öka försäljningen av bolagets flaggskepp Falcon och Pripps Blå. Byråbytet för Falcon är ett viktigt steg på vägen.
För två år sedan fick Åkestam Holst förtroendet att ta hand bryggeriets hela reklamportfölj där båda varumärkena ingick, men för en tid sedan beslutade sig marknadsdirektören Paul Davies för att lägga Falcon-uppdraget på en annan byrå.
– Det är alltid hälsosamt att ha två byråer för så här stora reklamuppdrag och jag tror att det är bra även för Åkestam att skapa lite tävling, sa han då i en intervju med Dagens Media.
Nu kan dagensmedia.se avslöja att Carlsberg Sverige väljer DDB som ny partner för Falcon. Byråns uppdrag är att förstärka varumärkets position med målet att vara det största ölet i mellanprissegmentet.
Åkestam Holsts gamla koncept gestaltade ärliga och schysta män som gillar kvalitet med budskapet att det inte finns några genvägar till en god öl.
I oktober lanseras får Falcon en helt ny design och under hösten fortsätter satsningen på Hockey Legends i samarbete med det svenska ishockeyförbundet.
Carlsberg Sveriges medieköp var 232 miljoner bruttokronor ifjol, enligt Sifo Reklammätningar.