Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommunikationsbyråer

Eon väljer Publicis Groupe – svenska uppdragsdelen ska ledas av Publicis Media i Malmö

Publicerad: 2 December 2020, 15:50

Anna Knutsson (till höger i montaget), business lead på Publicis Media i Malmö, säger att samarbetet med Eon är ett ”bevis på framgången i vår effektiva modell som fokuserar på att leverera tillväxt och framgång för våra kunder”.

Foto: Publicis Groupe/Pressbild

Tyska energikoncernen Eon – som äger Eon Sverige i Malmö – väljer franska jätten Publicis Groupe som mediepartner för marknadsföring och kampanjarbete på åtta europeiska marknader, däribland Sverige. Den svenska delen av uppdraget ska skötas från Publicis Medias Malmökontor.


Ämnen i artikeln:

PREonStarcom MalmöPubliciskommunikationsbyrå

Carat har tidigare haft uppdraget som nu alltså i stället går till franskägda Publicis Groupe och Starcom, som ingår i nätverket. 

Det europeiska uppdraget ska omfatta all mediekommunikation i Tyskland, Storbritannien, Italien, Sverige, Rumänien, Tjeckien, Ungern och Holland. Det omfattar även så kallad ”perfomance marketing” i Tyskland och Sverige.

LÄS OCKSÅ: Kry väljer Publicis Media 

Publicis Groupe ska hantera uppdraget marknad för marknad, men kommer att ha ett slags uppsamlingsnav eller en ”kommandocentral” i Tyskland.

Den svenska delen av uppdraget ska skötas från Publicis Medias Malmökontor och ledas av Anna Knutsson som tillträdde som business lead i våras. 

– Valet föll på Publicis Media och Starcom då de har ett högt engagemang och en mycket god förståelse för vår affär. Publicis-teamet har visat strategisk höjd och positionerat sig som starka partners under hela processen. De kommer att bli en perfekt partner för oss i vårt positioneringsarbete, säger Janna Sundewall, director corporate communications brand & marketing på Eon Sverige, i en kommentar.

LÄS MER: Publicis Groupe ska spara 500 miljoner euro 

Anna Knutsson på Publicis Media i Malmö uppges ha en lång erfarenhet inom strategisk marknadsföring och affärsutveckling. Hon har även jobbat på internationella företag som FMCG, med B2B inom Assa Abloy och senast som marknadschef på nordiska Beauty & Care distributören Scandinavian Cosmetics. 

Partnerskapet sjösätts officiellt under januari nästa år. 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.