Kommunikationsbyråer
Endast en svensk i toppen på Sabre Awards
Publicerad: 29 oktober 2015, 07:08
DDB Stockholms kampanj ”Är du Klaus-Heidi?” var den enda svenska kampanjen att nå toppen.
Igår avslöjades vinnarna av Sabre Awards på Global Sabre Awards i Miami.
Bland 5 000 kampanjer totalt valdes 40 ut till ”Global Campaigns of the Year” där Burson-Marsteller blev en av vinnarna med kampanjen ”Är du Klaus-Heidi?”. Kampanjen genomfördes tillsammans med DDB Stockholm på uppdrag av Lufthansa.
”Är du Klaus-Heidi?” var även den enda svenska kampanjen bland de 40.
Kampanjen lanserades i oktober 2013 och utmanade svenskar att byta namn till det könsneutrala namnet Klaus-Heidi, en sammanslagning av två vanliga tyska namn. Priset var ett år i Berlin med betald lägenhet, en intensivkurs i tyska, ett Berlin WelcomeCard, en cykel, en resväska och två inrikesflyg med Lufthansa.
Totalt bytte 42 svenskar namn till Klaus-Heidi och kampanjen blev omskriven i bland annat The Economist, Der Spiegel och Huffington Post.
Och som Dagens Media tidigare skrivit om tävlade norska Trigger och svenska Jung Relations om att bli världens mest kreativa pr-byrå, ett pris som norska Trigger kammade hem.
De uppmärksammades bland annat för sin kampanj #StoptheWedding där de ville uppmärksamma barnäktenskap.
En del av motiveringen var att byrån visat upp en imponerande varietet av kampanjer trots sin ringa ålder.
Trigger var även den europeiska byrå som hade flest nomineringar i Sabre Awards.