Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kommunikationsbyråer

Dentsu Aegis backar nytt blockchain-projekt

Fler byråer letar lösningar på ad frauds genom blockchain-teknik.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 09 November 2018, 07:02
Uppdaterad: 09 November 2018, 10:27

Ämnen i artikeln:

Dentsu Aegis

Foto: Pixabay

Dentsu Aegis, specifikt byrån Iprospect, har ställt sig bakom ett nytt konsortium med namnet "Adschain consortium" baserat på blockchain-teknologi, rapporterar The Drum

LÄS MER: Blockchain kan slå ut jättarna

Adschain consortium syftar till att lösa problemet med annonsbedrägeri och det ökande antalet mellanhänder inom den programmatiska handeln. 

Tanken är att Adschain consortium genom blockchain ska göra varje transaktion mer säker och transparent. 

Annonsörer kan genom tekniken ge en lista på auktoriserade köpare och publicister kan i sin tur ge en lista på auktoriserade återförsäljare. 

Både köpare och leverantörer har tillgång till samma information för att utesluta obehöriga ur köpkedjan. 

Även WPP har ett liknande system baserat på blockchain kallat "Project proton" som leds av Mindshare och består av Mediamath, Integral ad science (IAS) och Rubicon project. 

Ämnen i artikeln:

Dentsu Aegis

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.