Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kommunikationsbyråer

Dentsu Aegis backar nytt blockchain-projekt

Publicerad: 9 November 2018, 07:02
Uppdaterad: 9 November 2018, 10:27

Foto: Pixabay

Fler byråer letar lösningar på ad frauds genom blockchain-teknik.


Ämnen i artikeln:

Dentsu Aegis

Dentsu Aegis, specifikt byrån Iprospect, har ställt sig bakom ett nytt konsortium med namnet "Adschain consortium" baserat på blockchain-teknologi, rapporterar The Drum

LÄS MER: Blockchain kan slå ut jättarna

Adschain consortium syftar till att lösa problemet med annonsbedrägeri och det ökande antalet mellanhänder inom den programmatiska handeln. 

Tanken är att Adschain consortium genom blockchain ska göra varje transaktion mer säker och transparent. 

Annonsörer kan genom tekniken ge en lista på auktoriserade köpare och publicister kan i sin tur ge en lista på auktoriserade återförsäljare. 

Både köpare och leverantörer har tillgång till samma information för att utesluta obehöriga ur köpkedjan. 

Även WPP har ett liknande system baserat på blockchain kallat "Project proton" som leds av Mindshare och består av Mediamath, Integral ad science (IAS) och Rubicon project. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Dentsu Aegis

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.