Kommunikationsbyråer
DDB:s storsatsning i Cannes
Publicerad: 12 juni 2012, 10:48
DDB Stockholm har lämnat in överlägset flest bidrag till Cannes Lions bland svenska byråer.
Ämnen i artikeln:
Cannes LionsBrindforsLowe BrindforsKingDDB StockholmÅkestam HolstNakedGarbergsFörsvarsmaktenMed totalt 167 tävlingsbidrag tävlar DDB Stockholm med mer än dubbelt så många bidrag som tvåan Forsman & Bodenfors – som i år skickat in 70 bidrag.
Det som gjort det möjligt för DDB Stockholm att tävla så mycket är att DDB centralt i år gör en storsatsning på Cannes Lions, med målsättningen att bli Agency of the year.
– Det är inte så att vi har dubbelt så många bra jobb i år. Vi har fått bidrag från nätverket för att skicka in bidrag vilket innebär att vi har kunnat tävla i fler kategorier, vilket känns superroligt, säger David Sandström, vd på DDB Stockholm.
Rekordmånda bidrag har skickats in till årets Cannes Lions – totalt 34 000.
DDB Stockholm tävlar i samtliga kategorier utom Film craft. Flest bidrag har byrån i kategorierna Promo & activation, Direct och Media.
– Det känns väldigt roligt att vi visas så stor tillit från nätverket, men man vet ju aldrig hur det kommer att gå. Att bara vara i närheten av att vinna i den här konkurrensen är fantastiskt, säger David Sandström.
Har du någon kampanj du hoppas extra mycket på?
– Man bör väl inte jinxa, men jag tycker att Försvarsmaktens "Vem bryr sig"-kampanj är otroligt fin, från tanke till utförande och spridning. Den är otroligt välplanerad och har spridit sig långt utanför Sveriges gränser.
Forsman & Bodenfors är den svenska byrå som brukar tävla flitigast i Cannes. Jämfört med förra året har dock byrån dragit ner rejält – från 134 till 70 bidrag.
De har skickat i flest bidrag:
DDB Stockholm:167 bidrag
Forsman & Bodenfors: 70 bidrag
Åkestam Holst: 66 bidrag
Lowe Brindfors: 62 bidrag
King: 42 bidrag
Prime: 33 bidrag
Garbergs: 25 bidrag
CP+B: 25
Naked: 21
Ingo: 21