Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Cube förvärvar två nya bolag – och erövrar Danmark

Publicerad: 2 April 2019, 06:00

Olof Lindblom, vd och grundare, Cube Group

Foto: Janne Næss

Genom köpet av SMAC Agency och Hippo MGMT växer sig svenska Cube till marknadsledande i Danmark. Byråns mål: Bli störst i Norden.


Ämnen i artikeln:

Cubeinfluencer

SMAC-Agency, som grundades 2015 av Pernille C. Lotus, har på bara fyra år blivit Danmarks största agentur för influencers. Systerbolaget Hippo MGMT, som riktat in sig på Youtubers förvärvas i samma affär, och tillsammans kommer personalstyrkan på 15 personer från de båda bolagen att bilda Cubes danska enhet. 

– Vi vill ut i Europa, och då är Danmark en viktig marknad, förklarar Cube Groups vd och grundare Olof Lindblom för Dagens Media. 

Influencerbyrån har en längre tid samarbetat med Hippo MGMT och SMAC-Agency, och Olof Lindblom ser fram emot Pernille C. Lotus och Rasmus Kolbe som nya partners i Cube, som kan vara med och driva bolaget vidare. Pernille C. Lotus blir vd över den danska enheten.

– Vi är otroligt glada över att få Pernille, Rasmus och hela deras team in i Cube. Vi har vridit och vänt på allt från värdegrund, organisationsstruktur och vision och insett att vi är en riktigt bra match. Därför samlar vi nu all expertis under ett Nordiskt Cube-paraply säger Olof Lindblom. 

Hur påverkas det svenska erbjudandet av köpet?

– Alla kunder som finns på hela nordiska marknaden har kontor antingen i Stockholm eller Köpenhamn. Nu har vi ett ännu tydligare nordiskt erbjudande, och kan hjälpa dem på ett mycket bredare plan, säger Olof Lindblom.

Köpet gick igenom redan i februari, och inga effektiviseringar eller neddragningar kommer att ske. Det är bara ”plug and play”, som han uttrycker det.

– Vi har samarbetat kring kampanjer tidigare, och teamen uppe och rullar redan. Nu ska vi bara hitta synergier och lära oss av varandra.

Vad har Cube betalat?

– Köpeskillingen är inte offentlig, men vi har köpt bolagen med egna aktier och tagit in lite investeringar. Så mycket kan jag säga.

Planerar ni fler förvärv?

– Inte i nuläget. Men med det här förvärvet kan vi spela på en högre nivå än förut, och vi kommer under året att leta efter strategiska partners för fortsatt tillväxt. Vi har jättehöga ambitioner, målsättningen är att dubbla vår omsättning med danskarna i år. Det vill säga närma oss 100 miljoner omsättning, där ganska få bolag är, säger Olof Lindblom och fortsätter:

– Förutom att vi blickar mot andra marknader vill vi bli den ledande nordiska independentbyrån inom det vi gör, säger Olof Lindblom, som beskriver affären som den första fusionen av två bolag i den nordiska influencer marketing-sfären.

Cube representerar i och med affären över 75 etablerade personer inom sociala medier med en gemensam brutto räckvidd på över 15 miljoner, enligt egen utsago.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cubeinfluencer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev