Kommunikationsbyråer
Byråerna ratar kollektivavtal
Publicerad: 5 november 2013, 14:43
Av 32 svarande byråer har bara två stycken kollektivavtal. Det visar Dagens Medias stora enkät.
Flera myndigheter, partier och organisationer har kollektivavtal som ett absolut krav för sina leverantörer. Sveriges största parti, Socialdemokraterna, hade det som krav i sin stora byråpitch som i våras avgjordes till Granat Havas Worldwides fördel.
Branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, har i dag ingen statistik på hur många av dess medlemmar som har kollektivavtal.
Men aktörer som kräver kollektivavtal av sina leverantör har en väldigt begränsad flora av kommunikationsbyråer att välja emellan. Det visar Dagens Medias stora enkät till branschens ledande byråer. Av de 32 byråer som svarat på frågan uppger endast två – Svensson Reklam och Familjen Pangea – att de i dagsläget har kollektivavtal för sina anställda.
– Det innebär en trygghet för de anställda och en fördel för samtliga medarbetare, säger Katarina Fredén, vd för Svensson Reklam.
Familjen Pangea har kollektivavtal av två skäl. Dels ger det en trygghet för de anställda, som exempelvis får automatiska pensionsavsättningar, dels handlar det om att byrån vill kunna ta uppdrag från myndigheter, organisationer och partier.
– Vi tycker att det är roliga kunder att jobba med. De har ju ett ganska begränsat utbud av byråer att välja på, säger Jan Abrahamsson, vd på Familjen Pangea.
Byråerna som ratar kollektivavtal brukar hänvisa till att det är för dyrt. Vissa påstår också att de har villkor för sina anställda som är bättre än kollektivavtalen.
Jan Abrahamsson tycker dock att byråerna har ett särskilt ansvar, speciellt för de yngre förmågorna i reklambranschen.
– Jag vill inte framstå som bror duktig. Men jag kan tycka att det är lite tokigt att inte fler i vår bransch som är så pass stor och sysselsätter många unga har kollektivtal.
Själv hade Jan Abrahamsson inte en tanke på att använda en del av sin lön till en privat pensionsförsäkring när han som 24-åring började i branschen. Något som kan leda till ett bistert uppvaknande senare i livet.
Sveriges Kommunikationsbyråers vd Jessica Bjurström ser en svängning i attityden till kollektivavtal i byråbranschen.
– För några år sedan var det en icke-fråga. Men de senaste åren har det börjat blåsa nya vindar, säger hon.
Organisationen har färdiga ”förbundsavtal” som medlemmarna kan välja att använda. De reglerar bland annat pensionsavsättningar och jämställdhetsplaner. Just nu håller Komm på med en kartläggning av hur många byråer som faktiskt har pensionsavtal för sina anställda. Resultatet väntas presenteras i slutet av året.
Nyligen avslöjade Dagens Media att två av SSU:s nya byråer saknar kollektivavtal i strid med förbundets egen linje.
SSU skriver i dag i en debattartikel att en av byråerna nu har skaffat kollektivavtal – och går samtidigt till angrepp mot byråernas ovilja att erbjuda kollektivavtal för sina anställda.
"Även om vi visste att kommunikationsbranschen är usla på att teckna kollektivavtal trodde vi inte att de var så illa ställt som det verkligen är", skriver SSU bland annat.
I Dagens Medias tidning nummer 19, som utkommer i morgon, kan du läsa en stor kartläggning av kunderna som pr- och reklambyråer av etiska skäl säger nej till.
Dagens Medias tidning utkommer både i pappersform och digitalt via Dagens Medias tidningsapp för Iphone/Ipad eller Android samt via Readly.
Har vi missat någon byrå som har kollektivavtal? Mejla reportern erik@dagensmedia.se och berätta!
LÄS ÄVEN:
Bara 2 av 31 byråer har kollektivavtal
De svarade ja:
Familjen Pangea
Svensson Reklam
De svarade nej:
Angselius Rönn
Bite Communications
Blomquist
Cohn & Wolfe
CP+B Europe
DDB
Edelman
Family Business
Forsman & Bodenfors
Garbergs
Geelmuyden_Kiese
Golin Harris
Hello Truth
Humblestorm
JMW
Join the Carnival
Lebureau
Masscreation
MNML Agency
Newsroom.se
Nine Yards
Pause Åberg
Pool
Prime
Shout
Syre
Volt
Wonderbransd
YoumeAgency
Åkestam Holst
Om undersökningen:
Dagens Medias enkät gick ut till knappt 80 byråer. Av dem svarade 31 på frågan om de har kollektivavtal. Resultatet ska därör endast ses som en fingervisning – inte som representativt för hela byråbranschen.