Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kommunikationsbyråer

Auditbyråernas digitala uppdrag växer

Susanne Elias, vd på Media Path, Fredrik Kinge, vd på ECI

Auditbyråernas digitala affär ökar när de digitala medieköpen blir allt mer komplexa. ”Den stora tillväxten ligger nu på digitalt”, säger Fredrik Kinge, vd på ECI.


Publicerad 2019-04-05 07:20

Ämnen i artikeln:

Auditbyråer

Dela artikeln:

Traditionellt sett har auditbyråer främst mätt och kontrollerat tv-köpen. Men i takt med att de digitala investeringarna har växt och medielandskapet har blivit allt mer komplicerat så har auditbyråernas digitala erbjudande vuxit fram i rasande takt.

Främst är det två auditbyråer som verkar på den svenska marknaden: Media Path och ECI. Båda aktörerna upplever att efterfrågan på digital auditering ökar rejält.

Media Path gör mätningar för både tv, radio, print, utomhus, digitalt och bio, men så kallade djupdykningar gör bolaget i tv och sedan 2018 även i digitala medier.

- Digitalt växer jättemycket och jag tror att huvudorsaken är att vi simplifierar något som är väldigt komplext, säger Susanne Elias, vd på Media Path.

Susanne Elias säger att det digitala erbjudandet har växt fram tillsammans med annonsörerna men det är också en annan orsak som ligger bakom utvecklingen. Auditbyråer har blivit mer accepterade av mediebyråer som historiskt sett har ifrågasatt auditbyråerna, menar Susanne Elias.

Det har förekommit kritik från mediebyråhåll om att auditbyråer fokuserar för mycket på pris och för lite på faktiskt effekt av en kampanj. Läs om hur den diskussionen har förändrats, i Dagens Media Insikt vecka 14.

Här kan du teckna en gratis provprenumeration. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.