Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Kommunikationsbyråer

Anna Hjalmarsson lämnar Zenith

Publicerad: 10 Maj 2019, 10:43

UPPDATERAD. Efter sex år som vd lämnar Anna Hjalmarsson Zenith för att istället ta en nyckelroll på Bonnier News Sales. ”Det blir aldrig rätt tillfällen att lämna men nu är det rätt roll för mig”, säger Anna Hjalmarsson till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

ZenithAlexander LydeckerBonnier NewsAnna Hjalmarsson

Mediebyrån Zeniths vd Anna Hjalmarsson lämnar för att istället gå in som annons- och strategichef på Bonnier News Sales. 

Alexander Lydecker säger i ett pressmeddelande att han försökt att knyta till sig Anna Hjalmarsson vid upprepade tillfällen. Hennes roll kommer gå ut på att hjälpa Bonnier i relationen mellan både kunder och mediebyråer. 

Vad fick dig att tacka ja den här gången?

– Det är rätt roll nu. Det blir aldrig rätt tillfällen att lämna men nu är det rätt roll för mig. Det händer så mycket hos mediebolagen. Det är en dynamisk bransch och det är viktigt att se saker från olika håll, speciellt från mediebyråsidan. Det är också viktigt för mig att vidga min horisont lite grann, säger Anna Hjalmarsson till Dagens Media och fortsätter:

– Jag tycker ärligt att Bonnier har gjort otroligt mycket bra förändringar och förstår vad som kommer vara viktigt i framtiden. Därmed inte sagt att den resan kommer vara slut än men jag är enig om deras strategi, vilket såklart är viktigt. Jag har all respekt för att jag inte har alla svar in i det här men jag hoppas kunna bidra på bäst möjliga sätt. 

Hur känns det att lämna Zenith?

– Att vara chef handlar om en sak, det handlar om människor och det sliter i mitt hjärta att lämna det team som hjälpt mig att bygga Zenith till dit vi kommit idag. Det finns inget roligt eller glädjefyllt i att lämna och det är det som gör att det aldrig kommer finnas ett ”rätt tillfälle”. Men byrån står väldigt stabilt genom de team som finns på plats idag. Vi har otroligt många duktiga och kompetenta medarbetare som är trygga i sina kunskaper, så på det sättet känns det bra. 

Vad kommer vara roligast i den nya rollen?

– Att få vara med och påverka och driva utvecklingen i Bonniers produkter. Jag brinner för nyhetsjournalistik och tror på riktigt att nyhetsjournalistik har en viktigt roll i det demokratiska samhället. Jag är en stor nyhetsknarkare och läser väldigt mycket nyheter själv. Det är viktigt ur ett samhällsperspektiv att ha riktiga medier som tar ansvar för sina plattformar. Mycket kring Bonnier handlar om deras produkter och commitment till kvalitativ journalistik, det är ingen fråga man ska ta lätt på. Medier har ett enormt ansvar för information och utbildning även om det då också koncentreras till att sälja tidningar och prenumerationer. 

Vad kommer bli tuffast?

– Det är ingen hemlighet att medielandskapet har förändrats drastiskt. Att hitta nya produkter, nya sätt att sälja och nya modeller är något man arbetar hårt med. Sedan är Bonnier en enorm organisation så man ska lära känna många nya duktiga personer.

Anna Hjalmarsson kommer tillträda sin nya tjänst successivt under sommaren och hösten. Vem som tar över vd-rollen på Zenith efter Anna Hjalmarsson är ännu inte klart.

– Vi har precis satt igång en rekryteringsprocess, och hoppas på att kunna ersätta Anna sa snart som möjligt. Men det är såklart viktigare att det blir rätt än att det går fort, säger Publicis Groupes koncernchef Göran af Klercker, till Dagens Media.

Under en övergångsperiod kommer Zeniths ledningsgrupp att ta ett utökat ansvar, säger Göran af Klercker.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev