Gå direkt till textinnehållet

"Tre saker vi måste sluta haka upp oss på"

BLOGG. Emma Blom blickar tillbaka i tiden till gamla tips om sociala medier.

Apropå de här diskussionerna om hur sociala medier har påverkat valutgången och effekten av valkampanjerna i sociala medier! Jag skulle med anledning av dem, vilja blicka tillbaka i tiden till minst fyra år gamla tips om sociala medier, som i allra högsta grad fortfarande känns aktuella!

Here we go – 3 saker vi fortfarande hakar upp oss på i social medier:

Följare

De byråer som var på Facebookevent i förra veckan fick höra öppningen från Facebook själva: det är väl ingen här som fortfarande räknar följare va? Följare på Facebook har tappat sitt värde fullständigt, dvs kopplingen mellan sidor du följer och vad du ser i din feed är med få undantag i princip obefintlig. Och skälet är naturligtvis helt och hållet logiskt. En vanlig användare har genom åren gillat flera hundra sidor! Dessa sidor postar i sin tur mer och mer innehåll. Om man skulle exponeras för allt innehåll som alla sidor man gillat postar skulle ingenting i Facebookfeeden vara relevant. Särskilt inte med tanke på anledningen till att vi ”lajkat” alla de där sidorna en gång i tiden. Skäl som ”min kompis jobbar med den sidan”, ”vinn en grill från OBH Nordica” och ”få en gratis 88: an nästa gång du köper Aftonbladet” är knappast definitionen av ett ”fan” av ett varumärke. Det är en MYCKET rimligare koppling att du som användare besökt en webbsida, sökt information om en viss produkt eller till och med har anmält dig till ett nyhetsbrev från det aktuella varumärket och därför exponeras för material från XX. Ergo – följare har i princip INGET värde och exponeras inte för det du postar bara för att de är följare. Så har det varit länge och det kommer inte bli bättre… (och luras inte av att Instagram skulle vara ett dugg bättre på den fronten)

Läs resten av Emma Bloms inlägg på hennes blogg hos Dagens Media.

Publicerad 2018-09-24 13.43Uppdaterad 2018-09-24 13.56

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: