"Red Bull får DET att se enkelt ut"

2017-01-26 12:06  

BLOGG: "Låt oss titta på snöskoterklippet, och varför det är så talande för hur bra Red Bull arbetar med sponsring. Det är nämligen inte speciellt svårt", menar Magnus Berglund.

När jag började intressera mig för sponsring, hösten 2008, upptäckte jag snabbt att alla ville vara som Red Bull.

Precis som 2017 och alla år däremellan med andra ord.

Man skulle kunna skriva en bok hur Red Bull använt sponsring för att någonstans börja med att vara en energidryck till att dra in en hiskelig massa deg som mediehus – och nu är väl frågan om man inte ”bara” är ett varumärke.

Långt ifrån just ”bara”, i och för sig.

Så värdefullt innehåll att media älskar det

Men istället för att skriva den där boken om Red Bulls alla smarta saker vill jag istället ta en liten, liten biopsi från allt de gör och visa hur genialiskt enkelt det är – eftersom de gör rätt saker rätt.

Knappast någon har väl undgått klippet på Daniel Bodin, motorsportaren som gör en dubbel bakåtvolt med en snöskoter.

När jag såg klippet spridas första gången tänkte jag ”Red Bull” innan jag ens reflekterade över vad det klippet kunde innehålla. Nu är jag ju dock ”en smula” yrkesskadad, men jag är tämligen övertygad om att jag inte var ensam om att tänka så när Daniel börjar gasa (innan rampen syns).

Andra tillfället jag såg klippet var hos SVT: ”Bodin klarade historisk dubbel bakåtvolt”

Du som läst mitt förra inlägg här i bloggen (där jag reflekterar en smula kring att Johan Croneman gråter över att SVT inte klär av längdskidåkarna nakna, river upp alla sponsorskyltar från tävlingarna och låter sig “luras” av de kommersiella krafterna i mixade zonen) vet att jag tassade in på ämnet Public service och sponsorbudskap.

Till skillnad från det tillfället, där SVT bland annat måste förhålla sig till internationella skidförbundets regler, bestämmer redaktionen här själv vad man vill publicera.

Man kan säkert tycka saker om huruvida Public service - eller annan media - ska sprida den här typen av reklamstunt eller inte. Personligen kan jag tycka att det finns ett nyhetsvärde som överstiger reklamigheten, men så är jag ju varken publisher eller Public service-hatare.

Istället ser jag det som ett ”hyggligt” betyg till Red Bull att media tycker deras reklam är så relevant att man tar innehållet rakt av.

Det här kan vi lära

Men hur som helst, låt oss titta på varför det här lilla klippet är så talande för hur bra Red Bull arbetar med sponsring – och hur jag kanske kan få dig som läsare att bli ”som Red Bull”.

Det är nämligen inte speciellt svårt.

Häng med nu.

Tack vare samarbetsavtalet med stjärnan/atleten (läs: ”sponsorskapet”) fick Red Bull tillgång till att planera och genomföra stuntet (”aktiveringen”).

Dessutom dokumenterade man eventet (”innehåll”) och spred det via egna kanaler, sociala medier och genom PR (”kommunikation”). Parallellt med att klippet sprids över hela världen mäts förstås genomslaget (”resultatuppföljning”).

Tillsammans med alla andra aktiviteter och samarbeten granskas förstås siffrorna vidare (”effektutvärdering”). Därefter ställs effekten mot alla invägda kostnader (”ROI-beräkning”).

Hela den här processen, inklusive valet att under flera år sponsra Daniel Bodin, var förstås ingen slump (”strategi”).

  1. (Övergripande strategi)
  2. Strategi
  3. Sponsorskap
  4. Aktivering
  5. Innehåll
  6. Kommunikation
  7. Resultat
  8. Effekt
  9. ROI
  10. (Uppdatering av strategi)

..för att förenkla processen en smula.

Visst kan sponsring vara upprörande enkelt? Synd att så många ska krångla till det – eller aldrig ens börja.

Och vill det sig riktigt väl använder förstås Red Bull ovanstående nyckeltal för att jämföra sin sponsring gentemot annan marknadsföring – för att kunna förfina den övergripande strategin; välja rätt marknads- och sponsormix.

Man skulle även kunna addera Tävla i Gyllene Hjulet (or ESA Excellence Awards if you’re Austrian) som punkt nummer nio komma fem.

Vill man till skolboken kombinera nutid med historia kan noteras att Daniel Bodin fick sin egen Red Bull-burk redan 2013, det vill säga det är hypotetiskt möjligt att mäta affärseffekten av ett så ”litet” samarbete som med Bodin. Även om det så klart inte var (huvud)syftet med burkbrandingen.

Red Bull får DET att se enkelt ut

När jag minns tillbaka på vad Red Bull gjort genom åren kan jag inte komma på många gånger de lämnat sitt sponsor-DNA (små coola events/stunts likt Bodins bakåtvolter). Den långsiktiga strategin verkar vara just en långsiktig strategi, något som inte känns helt vanligt i dagens reklamlandskap.

Om långsiktigheten sedan är ett bevis på att sponsringen fungerar, eller om Red Bull envist fortsätter med något som ger negativ ROI, vet vi ju förstås inte.

Men personligen har jag svårt att se Red Bull se rött.

Och visst, man håller på och köper allt fler idrottslag, de har kastat ned en snubbe från rymden och ingen vet vad de planerar här näst – men kärnan, varje-dag-närvaron, är fortfarande kvar:

Svåra saker som ser enkelt ut.

Enkelt i Red Bull-kontext vill säga.

Magnus Berglund, fristående sponsringsrådgivare
@MarketainmentSE, sponsringsbloggen@gmail.com

Magnus Berglund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt