Så kan publicister använda Google Assistent

2018-08-17 11:01  

BLOGG. Dagens Medias bloggare Alexandra Jung tipsar om hur publicister kan använda sig av en nysläppt funktion för Google Assistent.

Google har nyligen släppt en ny typ av uppmärkning för publicister som är intresserade av att optimera sitt innehåll och göra det tillgängligt för Google Assistant (som precis lanserades för oss här i Sverige!). Vad detta innebär är att en digital röstassistent som Google Home kan läsa upp delar av både artiklar och nyheter.

Den nya upptaggningen som Google tagit fram med Schema.org kallas för speakable och ska ses som en indikation för att innehållet är väl anpassat för text-till-tal. Då innehållet kommer att läsas upp är det viktigt att innehållet som är uppmärkt är anpassat för uppläsning och bör undvika delar som kan förvirra lyssnaren. Exempelvis kan man låta bli att märka upp källhänvisningar eller bildbeskrivningar.

Läs resten av Alexandra Jungs inlägg i hennes blogg hos Dagens Media.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt