Så kan publicister använda Google Assistent

BLOGG. Dagens Medias bloggare Alexandra Jung tipsar om hur publicister kan använda sig av en nysläppt funktion för Google Assistent.

Google har nyligen släppt en ny typ av uppmärkning för publicister som är intresserade av att optimera sitt innehåll och göra det tillgängligt för Google Assistant (som precis lanserades för oss här i Sverige!). Vad detta innebär är att en digital röstassistent som Google Home kan läsa upp delar av både artiklar och nyheter.

Den nya upptaggningen som Google tagit fram med Schema.org kallas för speakable och ska ses som en indikation för att innehållet är väl anpassat för text-till-tal. Då innehållet kommer att läsas upp är det viktigt att innehållet som är uppmärkt är anpassat för uppläsning och bör undvika delar som kan förvirra lyssnaren. Exempelvis kan man låta bli att märka upp källhänvisningar eller bildbeskrivningar.

Läs resten av Alexandra Jungs inlägg i hennes blogg hos Dagens Media.

Publicerad 2018-08-17 09.01Uppdaterad 2018-08-17 09.04