"En guide till externa länkar"

2017-06-19 15:39  
Jaana Vickhoff.

BLOGG. Externa länkar till en webbplats är en av de viktigaste rankingfaktorerna och spelar en betydelsefull roll i hur en webbplats värderas, skriver Jaana Vickhoff.

Att arbeta med sökmotoroptimering har länge varit synonymt med att arbeta med länkar då de spelar en avgörande roll i hur bra en webbplats presterar. Länkbyggande såg emellertid annorlunda ut förr och många av de gamla tillvägagångssätten är inte applicerbara på modern SEO.

Det var inte ovanligt att fuska till sig bättre ranking genom att anskaffa stora mängder länkar från olika nätverk och länkfarmar, men idag tjänar denna typ av fulspel inte något till då Google har lagt ned stora resurser på att kartlägga länkfusket och sätta stopp för de som försöker manipulera sökresultatet.

Nu handlar det istället om att bygga varumärke, utöka sitt nätverk och att se till att din webbplats har innehåll som andra domäner vill länka till och att få in länkar från kvalitativa och relevanta domäner.

Externa länkar (backlinks)

Externa länkar till en webbplats är en av de viktigaste rankingfaktorerna och spelar en betydelsefull roll i hur en webbplats värderas. Sökmotorerna graderar emellertid länkar på olika sätt – det vill säga att en länk kan vara mer värd än en annan även om de till synes inte skiljer sig så märkbart från varandra. Det var bland annat genom att införa ett graderingssystem som kallas för PageRank som Google en gång i tiden blev så bra på det de gör – nämligen leverera relevanta och värdefulla träffar i sökresultatet. Från början var PageRank en stor del i hur en sida rankade i söket, idag är det dock inte lika viktigt och du kan inte längre se vad din webbplats olika sidor har för aktuellt betyg i Toolbar PageRank som tidigare flitigt användes för att fastställa en sidas värde. Det är dock viktigt att förstå att PageRank fortfarande spelar en roll i hur värderingen av länkar fungerar.

En effektiv länkstrategi handlar i stora drag om att eftersträva en bra och varierad länkprofil. Hur länkar värderas baseras på ett gäng olika faktorer som jag kommer till längre ned men vi börjar med att lista vad som kännetecknar en naturlig länkprofil.

En naturlig länkprofil

Att ha en naturlig länkprofil innebär att din webbplats inkommande externa länkar besitter olika karaktärsdrag:

  • Att bara ha länkar till ens startsida är inte att föredra utan de ska leda besökaren till den mest relevanta sidan på webbplatsen. På det sättet ges länkkraft till både enskilda sidor och hela domänen.
  • Ju fler unika länkande domäner desto bättre. Du vill inte sitta med ett för stort antal länkar från en och samma domän då värdet från dessa då minskar. Är samtliga länkar från domänen relevanta för din webbplats så är det inte något som direkt skadar, dock ska man akta sig för att få ett större antal "spammiga" länkar från en och samma domän där till exempel alla länkar består av samma ankartext eller där de helt enkelt inte är väsentliga.
  • De inkommande länkarna bör ha ett varierat tillvägagångssätt i hur de länkar in till din webbplats. Det är alltså positivt om det rör sig om ett skiftande antal länkar från exempelvis bilder, sociala medier, olika ankartexter, från brödtext och så vidare.
  • De länkande domänerna ska ha aktuella och relevanta ankartexter. Består majoriteten av länkarna av sådana som exempelvis "klicka här" eller "läs mer här" gör man det svårare för sökmotorn att förstå relationen mellan deras länk och din webbplats landningssida. Ankartexterna ska alltså till störst del vara relevanta för det ditt innehåll handlar om.
  • Om vi pratar stora volymer inkommande länkar så får de gärna vara utspridda över året. Det vill säga att du inte vill ha tusentals nya länkar på en och samma dag när det resten av tiden är råder stiltje på länkfronten då det ger signaler till sökmotorn om att det kan ligga något fusk bakom.

Hur värderas länkarna?

Det är inte nödvändigtvis så att den med flest antal länkar vinner, även om ett stort antal länkar anses vara positivt. Som jag nämnde ovan så är antalet länkar från unika domäner är viktigare än det totala antalet. Ett stort antal länkar från flertalet olika kvalitativa webbplatser är alltså framgångsreceptet.

Deras värde baseras på ett gäng olika faktorer:

  • Om den länkande domänen är verksam inom samma bransch är det till din fördel. Relevansen har stor alltså betydelse. Likaså om länken går till en sida på er webbplats som enkelt går att koppla till vad den länkande sidan handlar om. Tänk också på att en länk till en 404-sida inte tillför något värde alls så håll gärna uppsikt över det och gör en analys över brutna länkar med jämna mellanrum.
  • Ju fler inkommande länkar den länkande domänen har desto bättre. En sådan webbplats ses som populär och auktoritär och har då i sin tur mer länkkraft att sprida vidare. Det har också betydelse hur gammal den är då en äldre webbplats som varit med i spelet en längre tid ofta har byggt upp en större auktoritet. Dessutom är det en bra indikation om sidan som länkar till din webbplats ofta besöks och spindlas av Google då det tyder på att den är viktig. Leta efter senaste cachedatum om du vill ta reda på det.
  • Ankartexten har vi redan varit inne på men det hjälper om orden som förekommer i ankartexten passar bra in på vart länken går då sökmotorerna ser det som en styrka. Dock är det att föredra med varierade typer av ankartexter. Fördelningen får gärna vara som så att de flesta består av text men att det även finns några med utskriven webbadress och några mer diffusa som till exempel "läs mer här".
  • Länkens placering har också betydelse. En länk från det huvudsakliga innehållet högt upp på en sida i brödtexten anses vara mer värdefull än exempelvis en länk från sidfoten eller höger-/vänstermenyn. Viktigt är också själva kvaliteten på innehållet på den länkande sidan – rör det sig om en länk från duplicerat innehåll kan du i stort sett räkna bort värdet den ger.
  • Du vill heller inte gärna konkurrera med ett stort antal andra länkar från en och samma sida. Om den aktuella domänen har ett större antal utgående länkar från en och samma URL så bli varje enskild länk mindre värd då de måste dela på sidans värde.

Innehåll har som vanligt stor betydelse

Som i nästan allt annat jag skriver om så är bra innehåll nyckeln, ett faktum som är svårt att undvika. Har din webbplats en större mängd kvalitativt innehåll som användarna och andra branschnära organisationer och företag vill dela med sig av i sina kontaktnät och kanaler så kommer du att lyckas få in många länkar på det sättet. Sådana så kallade naturliga och förtjänade länkar har ett högt värde då det helt och hållet beror på attraktivt innehåll.

Även länkar som du införskaffat genom att kontakta samarbetspartners eller leverantörer, alltså sådana som du manuellt har anskaffat, har ett bra värde även om det varierar beroende på de faktorer vi listat ovan. De länkar som har lägst värde är den typen som inte är redaktionella på något sätt, så kallade spamlänkar. Det kan röra sig om länkar från gratis länkkataloger och listor, länkfarmar, gratis länkbyte och spamkommentarer i forum eller bloggar som inte är skrivna av "vanliga" människor.

Penguin

För att få bukt med alla onaturliga länkar och försöken till manipulation av sökresultatet finns Googles algoritmuppdatering Penguin. Penguins uppgift är att slå till mot just onaturliga, köpta länkar och agerar i realtid. Det vill säga att så fort det upptäcks att en webbplats har en onaturlig länkprofil så kan denna bli straffad med en gång. Men om din webbplats har en bra länkprofil och du inte ägnar dig åt att försöka fuska till dig bättre synlighet så behöver du inte vara orolig. Här kan du läsa mer om Penguin.

NoFollow och sociala medier

Det går inte att skriva en guide om länkar utan att nämna NoFollow-länkar och sociala medier. Jag kommer inte att gå djupt in på det här men kort och gott kan man säga att alla typer av köpta länkar (som banners, sponsrat material, bloggsamarbeten etcetera) ska taggas med attributet rel="no follow" vilket i sin tur gör att länkarna inte tillskrivs något värde. Attributet kan även användas för länkar till opålitligt innehåll som ni inte vill förknippas med eller sådana länkar som ni inte vill att sökmotorn ska lägga ned tid på att följa. Att köpta länkar via annonsering inte ska ges något värde är just för att man inte ska kunna köpa till sig bättre synlighet.

Detsamma gäller för länkar som kommer från sociala medier. De ger inte webbplatsen i sig något värde men självklart är det positivt för er digitala närvaro att synas i sociala kanaler, på samma sätt som via annonsering eller bloggsamarbeten, då förhoppningsvis innehållet sprids vidare och ni på det sättet dessutom kan få in länkar från andra källor.

Även interna länkar har betydelse för hur din webbplats presterar. Vill du läsa mer om hur du kan jobba med internlänkning så kan jag rekommendera min kollegas artikel Det här behöver du veta om interna länkar.

Det var allt för den här gången. Hoppas att ni känner er lite klokare på hur det fungerar! Vill du veta mer om manipulation och vad som kan påverka sökresultatet negativt kan du läsa mer kring det här: Googles riktlinjer för länkar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt