Att synas på lokala sökningar

2016-06-15 11:32  

BLOGG. Vi söker efter lokal information allt mer och vi vänder oss ofta till vår smartphone när vi är på språng och vill hitta till butiker och andra platser. Hur bra syns ni i det lokala söket?

Det kan inte ha undgått många att det är angeläget att synas på lokala sökningar. Många gånger letar vi efter information om näraliggande platser från mobilen när vi är på språng och då använder vi ofta Google för att hitta dit. Det kan handla om att vi vill veta vägen till närmsta café eller butik och för att inte gå miste om kunder som är intresserade av det ni har att erbjuda så är det viktigt att ni syns i det lokala sökresultatet.

Som vi har nämnt tidigare här på Dagens media så uppdaterade Google sin ”Local pack” (boxen som visar lokala platser tillsammans med en karta i sökresultatet när du googlar på exempelvis ”restaurang Stockholm” eller ”hotell Göteborg”) förra sommaren. Numera visas endast tre stycken lokala träffar i denna box istället för sju stycken som tidigare. Dessa träffar hämtas från Google My Business Locations och för att ha chansen att synas i Local Pack-boxen så måste dina platser läggas in där. Naturligtvis visas fler platser än så om googlaren klickar på länken och öppnar upp hela listan, men på sida ett i sökresultatet är det endast tre stycken resultat som exponeras. Detta innebär att det krävs mer av företag som vill vara med i matchen och tävla om den lokala synligheten.

Förutom ett minskat antal lokala träffar som visas tillsammans med kartan har Google även relativt nyligen stuvat om i sökresultatet och tre annonser överst på sidan har blivit fyra – vilket gör att de ”vanliga” organiska träffarna ofta hamnar lite längre ned. ”The Local Pack” har dessutom fått än mer utrymme och, framför allt i mobilen, tar den upp mycket av skärmen. Att ha med sitt företag bland de lokala träffarna där är alltså väldigt viktigt för att synas och locka kunder. Men även om de ”vanliga” organiska träffarna har puttats ned något är det såklart fortfarande angeläget att er webbplats också ligger bra till i rankingen för att driva trafik dit. Då krävs det att ni har optimerade landningssidor för de lokala sökningar som görs i er bransch. Varje butik eller annan plats bör därför ha sin egen sida på webbplatsen där ni kan anpassa innehållet efter hur kunderna söker.

Fyra tips för att komma igång

Eftersom att konkurrensen har hårdnat ställs allt högre krav på optimerade lokala platser. Här följer därför några snabba tips på hur du kan öka din synlighet i det lokala söket:

· För det första – se till att du har lagt in dina lokala platser i Google My Business Locations om du vill att dina kunder ska hitta till din fysiska butik/restaurang eller vad det nu kan röra sig om. Det är dessa platser som visas i ”The Local Pack” i sökresultatet och för att kunna tävla om den bästa synligheten måste de optimeras korrekt- till exempel bör du se till att välja rätt kategorier och säkerställa att alla uppgifter stämmer.

· Skapa landningssidor för varje lokal plats på webbplatsen och optimera dessa så att innehållet matchar det som kunderna är intresserade av.

· Kartlägg sökbeteendet inom din bransch och identifiera de sökord som beskriver din verksamhet bäst för att sedan optimera landningssidorna efter det. Se till att viktiga sökord finns med i sidtitel, metabeskrivning, huvudrubrik och i brödtexten. Självklart är det även viktigt att inkludera den stad som din butik eller plats finns i.

· Se till att informationen (öppettider och adresser etcetera) stämmer överens på samtliga platser online där du har listat dina uppgifter.

Viktigt att komma ihåg är dock att hur mycket du än optimerar så kan Google välja att visa ett annat resultat som kanske är bättre lämpat för just den som söker, baserat på bland annat sökhistorik och var denne befinner sig. Det vill säga att även om du har optimerat enligt regelboken så kommer din plats inte nödvändigtvis att synas överst. Däremot är det ändå alltid bäst att skapa de bästa förutsättningarna och därigenom öka dina chanser att synas för så många som möjligt.

Om du lägger in dina platser i Google My Business och skapar landningssidor på er webbplats för dessa är du en god bit på väg. Men det finns mycket mer att tänka på när du optimerar för lokalt sök och vill du djupdyka i ämnet så kan jag tipsa om en nyskriven artikel i Search Engine Land av Marcus Miller.

Jaana Vickhoff

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt