4 steg – så optimerar du landningssidan

2016-06-29 17:42  

BLOGG. Tips och råd om hur du skapar innehåll för användaren men optimerar det för sökmotorerna.

Bra innehåll är som vi alla vet väsentligt för hur en webbplats presterar, har vi inte det så minskar våra chanser att synas i söket och om vi väl syns så riskerar vi att besökarna lämnar oss på en gång om det vi erbjuder inte lever upp till förväntningarna. När vi skapar innehåll som vi vill optimera för sök är det viktigt att komma ihåg att vi först och främst skapar innehåll för våra användare och inte för sökmotorerna. Däremot finns det en hel del vi kan göra för att hjälpa sökmotorerna att förstå vad vårt innehåll handlar om så att vi ökar våra chanser att synas på relevanta sökningar inom vår bransch.

Det finns såklart en mängd faktorer som påverkar chanserna till bättre rankingpositioner såsom URL-struktur, om sidan är mobilvänlig och har många länkar etcetera. Men om du börjar med att gå igenom nedan punkter med fokus på det redaktionella så är du en god bit på väg.

1. SÖKORDSANALYSEN

Det första som du bör göra är att ta reda på vad dina besökare vill veta. Det är inte ovanligt att ett inifrån- och ut tänk ligger till grund för vilken typ av innehåll som ska tas fram och alla har vi nog någon gång trillat ner i ”vi-vet-vad-vår-målgrupp-vill-ha”- fällan. Trots att företag ofta har rätt bra koll på sina målgrupper så är det faktiskt så att det många gånger inte riktigt ser ut som man kanske har trott. Det kan röra sig om hur en produkt eller en tjänst benämns men också att intresset för ett visst område visar sig vara mindre eller större än man först trott. Sökordsanalysen gör man alltså av flera anledningar: i ett första steg för att ta reda på vad användaren vill veta mer om så att du kan skapa innehåll som möter efterfrågan, men också för att veta hur du ska optimera dina landingssidorna för sökmotorerna.

2. SIDANS SYFTE OCH MÅL

När du har kartlagt vad din målgrupp vill veta mer om bör du ta dig en funderare över vad sidans syfte och mål är. Ska du skapa en helt ny landningssida så är det bra om du kollar så att det inte redan finns en sida som svarar upp mot ungefär det syfte som du har tilltänkt den nya sidan. Om så är fallet kanske det är bättre att uppdatera den gamla då det endast bör finnas en primär sida för varje specifik typ av sökning. Det stjälper mer än det hjälper att ha två, eller fler, sidor om samma ämne då dessa konkurrerar med varandra om synlighet på de sökningar som görs inom det området. Så tänk noga igenom vad sidan fyller för funktion och om det finns det en tydlig Call to Action på sidan – finns den endast i utbildningssyfte för att svara upp mot de sökningar som görs eller vill ni få era besökare att ladda ner en PDF eller konvertera på något annat vis?

3. DEN REDAKTIONELLA OPTIMERINGEN

Bara denna punkt skulle kunna tillskrivas tio eller fler ”så går du tillväga”-steg. För att undvika att skapa ett milslångt inlägg så håller jag det lite kort här med reservation för att denna del kan komma att fördjupas framöver. Bortsett från det faktum att innehållet är för användaren och inte för sökmotorn primärt, så finns det en hel del redaktionellt du kan göra för att skapa bättre förutsättningar för att sökmotorn ska ”gilla” och framför allt förstå ditt innehåll:

· Optimera titel och metabeskrivning

Titeln är en viktig rankingfaktor. Det är detta som syns i sökresultatet – en blå länk och en svart beskrivning. Titeln ska inte vara längre än cirka 55 tecken och en beskrivning bör hålla sig runt 150. Tänk på att optimera dessa efter det primära sökordet och att de ska vara formulerade för att locka till klick.

· Tydliga rubriker

Sätt tydliga rubriker och se till att de är upptaggade som H1 (för huvudrubrik), H2, H3 (för mellanrubriker) etcetera. Dessa bör innehålla primära och sekundära sökord och är viktiga för att dela in innehållet på ett tydligt sätt.

· Snåla inte med text

En sida med en längre text är bättre än en textfattig sådan, men tänk på att hålla det relevant och skriv inte bara för utfyllnadens skull. Tänk på syfte och mål – vad vill vi förmedla och vad vill vi att besökaren ska göra?

· Sökorddensitet

Ett lite omodernt ord idag men det är värt att lyfta det faktum att både primära och sekundära sökord bör vara representerade på sidan i både rubriker och brödtext. Men inget spammande- sökmotorerna förstår ofta innebörden utan sökordsspam och är texten uppenbart skriven för sök blir det oftast ingen bra text.

· Senaste uppdateringen?

Om du inte är ute efter att skapa nya landningssidor så kan det ändå vara värt att göra en redaktionell uppfräschning av webbplatsen. Då kan det vara en bra idé att kolla igenom när de viktigare sidorna uppdaterades senast. Nytt innehåll känns mer aktuellt än det som har några år på nacken.

· Bilder och rörligt material

En sida med bilder och kanske video är många gånger mer underhållande än den som inte har det. Tänk på att skriva alt-text och sätta relevanta namn på filerna.

4. MÄT OCH ANALYSERA

För att dina ansträngningar att skapa sökoptimerat innehåll ska få så bra effekt som möjligt så är det viktigt att mäta och analysera webbsidan för att se om den levererar enligt målen. Om du upptäcker att dina mål inte uppfylls kan du twista till det, testa nya saker och lansera på nytt för att se om det blir någon förändring. Det är tråkigt om du lägger ned en massa tid på att skapa en större mängd innehåll men så visar det sig att du under en tid skrivit för tomma läktare för att ingen hittat dit. Så se till att på en gång börja analysera och ta reda på om du bör göra något annorlunda. Till stor del är det en test and learn-process och du kommer inte att veta vad som funkar och vad som inte gör det förrän du har testat!

Jaana Vickhoff

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt