Gå direkt till textinnehållet

"Nya riktlinjer för transparent data"

Charlotte Thür, vd på IAB Sverige.

BLOGG. IAB Sveriges vd Charlotte Thür bloggar om ett nytt gemensamt branschinitiativ som skapar en ny standard för transparens. De nya riktlinjerna kallas Data Transparency Label.

Ledande marknadsförings- och medie-organsationer i USA presenterar en beta-versionen av en ny branschstandard så kallad "Data Transparency Label".

De nya riktlinjerna har utvecklats av ANA: s Data Marketing & Analytics (DMA) division, IAB, IAB Tech Lab, Coalition for Innovative Media Measurement (CIMM) och Advertising Research Foundation (ARF).

Den introducerades under en presentation vid Adweek i New York med stöd från ANA, ANAs råd för dataintegritet, IAB Tech Labs och IABs arbetsgrupp Data Transparency Working Group, CIMM och ARF. Riktlinjerna är resultatet av drygt ett års arbete och målet har varit att utveckla ”konstruktiva riktlinjer” för gruppsegmentdata.

Riktlinjerna beskriver datakälla, insamling, segmenteringskriterier, bäst-före-datum- och upprensnings-specifikationer. Gruppen har också etablerat en centraliserad databas för att tillhanda informationen samt tillhörande compliance program i form av en certifiering.

Branschorganisationerna och deras medlemmar har med stor motivation utvecklat dessa riktlinjer för olika datastandards och för att hjälpa marknadsförare och byråer att bättre utnyttja data på ett ansvarsfullt sätt och för att möjliggöra leverans av allt viktigare budskap till konsumenterna.

En annan anledning är att förbättra konsumenten generella uppfattning om reklam.Idag läggs det miljarder dollar i reklaminvesteringar som styrs av segmenteringsdata, men få verktyg på marknaden gör det möjligt för marknadsförare att förstå ”vad de består av” den data de köper.

Läs hela Charlotte Thür inlägg i IAB-bloggen hos Dagens Media.

Publicerad 2018-10-09 08.38Uppdaterad 2018-10-09 08.44

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: