Emma Blom: "Därför är sociala medier dött"

2018-09-13 15:44  

BLOGG. Emma Blom ger tre bevis för att sociala medier är på väg att dö ut.

Sedan 2011 har jag jobbat professionellt med sociala medier. Då på en marknad som var ett embryo av vad den är idag. Ungefär lika länge har man pratat om sociala medier-döden, Facebookdöden och nu på senare år även Snapchatdöden. Och i veckan har naturligtvis den här artikeln fått stor spridning:

https://medium.com/futuresin/2018-is-the-end-of-social-media-as-we-know-it-1e5658f41a5

Och även om jag inte håller med om artikeln så har den vissa poänger. För sociala medier är på väg att dö. Sett ur vissa perspektiv har det redan dött. Här är tre bevis för min tes:

Ingen är längre social i sociala medier

Det var minst 5 år sedan Facebook var ett socialt medium i ordets rätta bemärkelse. Så sent som 2013 var det inte alls ovanligt med kommentarer på annonser av typen ”vad gör du i mitt Facebook”. De har tyvärr försvunnit sedan länge nu… Helt enkelt för att ingen längre har känslan av Facebook som ett litet community där man delar med sig av och tar del av information, kunskap, tips, erbjudanden och inspiration.

Läs resten av Emma Bloms inlägg i hennes blogg hos Dagens Media.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt