Gå direkt till textinnehållet

annons

Innehåll från

Flarie

Istället för att störa – här är reklamen som snart underhåller en miljon svenskar

Det blir allt svårare att nå konsumenter med reklambudskap – men det finns bolag som lyckas. Med brandade mobilspel, där man kan vinna riktiga priser, har svenska Flaries kunder lyckats skapa både kundengagemang och konvertering.

Nästan all reklam avbryter på ett eller annat sätt det vi håller på med – och i takt med att vi blir påösta mer och mer reklam är det inte konstigt att vi i allt större utsträckning försöker undvika den – och att mindre och mindre andel av reklambudskapen når fram.

“När allt fler även väljer att betala för reklamfria tjänster som Spotify och Netflix blir det ännu svårare att nå fram till oss som konsumenter, och framförallt att få vår uppmärksamhet och nå ut med själva budskapet”, säger Filip Tröger, grundare och vd för den mobila spelplattformen Flarie.

Behöver lösa ett problem

Han menar att företag, istället för att avbryta, behöver kommunicera på ett sätt som löser ett behov för konsumenten. I Flaries fall handlar behovet helt enkelt om underhållning.

“Vi ville skapa en spelapp som vi själva skulle vilja använda, och inte bara under en kort period som för de flesta spelapparna, utan under lång tid.”

Resultaten blev en spelapp med stor variation där vinsten för spelaren inte bara är underhållning, utan även riktiga priser. I appen bjuds sedan varumärken in att umgås med användarna, på ett helt naturligt sätt utan att avbryta den som spelar.

Pressbyrån var först ut, 2016, och har sedan fortsatt samarbetet med Flarie.

“Idag har över 600 000 svenskar spenderat i snitt 28 minuter i Pressbyråns spelkampanjer, vilket totalt blir över 30 års effektiv och interaktiv tid med varumärket. Samarbetet har även resulterat i över 250 000 registrerade butiksbesök. Efter Pressbyrån har samarbeten med flera stora varumärken fortsatt att ramla in och idag har över 80 varumärken, från alla möjliga branscher, valt att jobba med oss”, berättar Filip Tröger.

Snart en miljon användare

Han menar att det stora genombrottet kom i våras då konceptet uppdaterades och gjorde det möjligt för alla som spelar att vinna.

“Engagemanget i appen fyrdubblades över en natt och idag ger vi ut över 100 000 vinster per månad. Redan vid uppdateringen hade appen strax under 500 000 användare i Sverige – nu går vi med stormsteg mot en miljon användare i Sverige, inom alla åldrar.”

Genom att låta varumärken, helt utan krav på utveckling, få sin reklam att bli själva underhållningen i appen har man på ett innovativt sätt lyckats skapa en väldigt effektiv mediekanal.

“Vi såg direkt, redan från de första kampanjerna vi gjorde tillsammans med varumärken, att de fick väldigt långa engagemangstider, samt höga inlösen- och konverteringssiffror”, säger Filip Tröger.

En riktig ögonöppnare

Och han kan backa upp påståendet med fakta. Över 50 mätningar har genomförts, som har uppmätt en budskapserinran som är i genomsnitt 20 gånger högre än samma siffror för traditionella medier.

“Detta blev även för oss en ögonöppnare som tydligt bevisar tesen att alla varumärken, på grund av det ökande reklamundvikandet, borde undersöka hur många man på riktigt når fram med det faktiskta budskapet till i sina kampanjer, och inte bara hur många det visas för.”

Under senaste året har det dykt upp fler bolag som på liknande sätt hjälper varumärken att skapa kundengagemang på ett underhållande sätt, helt på mottagarens villkor.

“Räckviddsmässigt är vi fortfarande flera gånger större än de andra aktörerna, men vi tycker att det är roligt och väldigt positivt för hela branschen att det kommer upp fler som driver utvecklingen och hjälper till att öka medvetenheten på marknaden”, säger Filip Tröger.

Flarie

Flarie är en app där användarna spelar olika spel och vinner riktiga priser. I appen bjuds sedan varumärken in att umgås med användarna, på ett helt naturligt sätt utan att avbryta den som spelar. Varumärket får, helt utan utveckling, ett designanpassat spel där de även kan inkludera önskat kampanjbudskap.

Publicerad 2018-11-21 14.22Uppdaterad 2018-12-17 14.53

Dela artikeln: