Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


ANNONS

Innehåll från Berghs

Få nya uppdrag: Uppgradera dig som copywriter

"Det är inte svårt, och det måste göras. Annars blir det snart ingen mat på bordet", säger Anna Kleinwichs Magnusson, som är programansvarig för Berghs nya upgrade-utbildning. Den ger erfarna copywriters och skribenter den nödvändiga digitala kunskap som behövs i dagens arbetsliv.


Publicerad 2019-04-09 08:11
Uppdaterad 2019-04-09 11:38

Dela artikeln:

Det spelar ingen roll hur duktig skribent eller copywriter du är. Saknar du förståelse för digitala kanaler blir det allt svårare att få nya uppdrag. Det menar erfarna copywritern Anna Kleinwichs Magnusson, som driver Stockholms Skrivbyrå och Knack Rekrytering, och dessutom är programansvarig för Berghs nya upgrade-utbildning Digital Copywriting.

“Man kan inte ha en person som gör en del av copy-jobbet och någon annan som ska anpassa och ta ut allt i de digitala kanalerna. Som copywriter måste du förstå hur din idé kan tas ut i alla kanaler. För att klara det behöver du testa själv, så att du vet hur kanaler, målgrupper och sökmotorer beter sig”, säger Anna Kleinwichs Magnusson.

Copywriterns roll förändras

Hon märker att många, ofta erfarna, copywriters blir upprörda över att “allt ska vara digitalt”.

“Jag kan förstå att man vill tillbaka till grunden, till bra reklam. Och ja, vi behöver fortfarande starka koncept, bra idéer och genomarbetade budskap. Men yrket har förändrats, och vi kan inte längre vara fina i kanten. Idag går allt att mäta, och det ställer större krav på en copywriter. För att skapa starka koncept och budskap måste man förstå målgruppernas beteende och kulturen i de kanalerna där texterna ska ut. För att bli hittad behöver du ha koll på sökmotoroptimering.”

Addera rätt kunskap

Digital Copywriting är en 12 veckors heltidsutbildning, och en del av Berghs upgrade-koncept. Samma upplägg för grafiska designers och formgivare har varit ett framgångsrecept de senaste fyra terminerna. Bergs Upgrade – Digital Design har resulterat i både nya jobb och uppdrag för kursdeltagarna.

“Det är inte någon grundutbildning, utan deltagarna ska komma in med rejäl kompetens och erfarenhet. Vi lär dem inte hur man skriver eller hur man blir copywriter, utan adderar helt enkelt ny nödvändig kunskap för att kunna ta framtida uppdrag eller söka nytt jobb”, säger Linn Tornérhielm, chef för kursverksamhet på Berghs.

En uppdatering som skapar nya möjligheter

På kursen får deltagarna bland annat jobba med UX-writing och sökmotoroptimering (SEO), samt Content- och Inbound Marketing.

“Det blir mycket workshops, och case som deltagarna får arbeta med och presentera. Det som är fantastiskt med de här utbildningarna är att det samlas så mycket erfarenhet och kunskap i klassrummet. Det brukar bli både generöst och nyfiket och deltagarna lär sig inte bara saker av läraren, utan också av varandra”, berättar Anna Kleinwichs Magnusson.

Hon poängterar att kraven på digital kompetens inte är något som kommer att försvinna – utan snarare bli en absolut förutsättning för framtidens copywriters.

“Det gäller att fortsätta vara nyfiken och hela tiden hålla koll och lära sig nytt. Det positiva är att det finns otroligt många uppdrag att ta för den som är duktig på att kommunicera och marknadsföra i digitala kanaler. Och det går snabbare att lära sig än vad man kan tro.”

Läs mer om Berghs Upgrade - Digital Copywriting