Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Innehåll från Visual Art

Craving och DOOH: Så lyfte Filmstaden försäljningen av presentkort

Filmstadens nya sätt att kommunicera har förhöjt bioupplevelsen och ökat försäljningen av presentkort.

Publicerad: 1 Juli 2019, 07:26


När Visual Art fick uppdraget att utveckla Filmstadens digitala kommunikation var målet att visa upp produktsortimentet och på olika sätt förhöja gästernas bioupplevelse.

Tillsammans tog man fram ett helt nytt grafiskt manér, som bland annat inkluderar digital utomhusreklam och en serie snygga cravingfilmer – med porlande läsk och godisregn i slowmotion – som rullas på biografernas digitala reklamytor.

– Det som besökarna konsumerar vid ett biobesök är en stor del av själva bioupplevelsen. Vi ville hitta en gemensam tråd som visar utbudet av produkter på ett tilltalande och smakfullt sätt, säger Linda Rosengren, projektledare på Visual Art.

Unika strategier för varje zon

Hon berättar att man utvecklat unika strategier för varje "zon", baserade på behov, beteende och arkitektur.

– Att fördjupa sig i varje enskild kommunikationsyta är en förutsättning för att kunna skapa den optimala digitala platslösningen, säger Linda Rosengren.

Idag producerar Visual Arts löpande trailers, annonser och annat innehåll för Filmstaden. Kampanjerna anpassas efter aktuella filmer och högtider – som till exempel jul, påsk och alla hjärtans dag – och körs såväl inne i biograferna som i närliggande köpcentrum, via Visual Arts nätverk av digitala annonsplatser.

Se filmen: Så hjälper Visual Art Filmstaden

Ökad försäljning

– Vi är supernöjda! Vi hanterar allt från produktion till medieköp direkt genom Visual Art och ser hur presentkortsförsäljningen stadigt har ökat. Sedan december 2017 syns vår produkt Presentkort regelbundet i Visual Arts digitala utomhusskärmar i köpcentrum och på centralstationer, säger Anna Marcusson, Produktchef Presentkort på Filmstaden.

Hon poängterar att målgruppen är otroligt bred – det kan vara allt från en morfar som ska köpa en födelsedagspresent till barnbarnen till en elev som vill säga glad sommar till sin lärare eller en förälder som ska fixa släktens julklappar i sista minuten.

– Så för att nå ut brett till alla måste vi agera och synas utanför våra egna kanaler, och därför har Visual Art blivit en självklar byrå för oss, med tanke på deras nätverk av rikstäckande ytor. De producerar även externa reklamfilmer till våra återförsäljare, främst ICA och Reitan, vilket ger en genomgående röd tråd i hela vår kommunikation från biografer, återförsäljare och externa enheter – och skapar en tydlig igenkänning för slutkunden.

Har uppmärksammats utanför Sverige

Kampanjerna för presentkort har gått så bra att de uppmärksammats inom den internationella organisation som Filmstaden ingår i.

– De andra länderna är mycket imponerade av hur vi i Sverige aktivt arbetar med att presentera produkten i externa kanaler. De har inte kommit så långt som vi när det gäller att lyfta ut produkten från biografmiljön, men har påvisat ett intresse av att ta lärdom från oss och har blivit väldigt inspirerade av våra försäljningsresultat i förhållande till den låga kostnaden.

Visual Art på Vimeo

Artikeln är producerad i samarbete med Visual Art och ej en artikel av Dagens Media