Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Under 15

Spökduon: ”Vi vill bygga ett medieimperium”

Publicerad: 10 maj 2021, 05:32

Under 15 gästas av duon bakom podden ”Spöktimmen”.

I det 177:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Spöktimmenduon Jenny Borg och Linn Larsson. I dagens avsnitt diskuterar de kommersiella podcasts och vad som krävs för att lyckas i poddträsket.


Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Ett radioprogram under studietiden i Kalmar fick namnet Spöktimmen och sedan dess har Linn Larsson och Jenny Borg blivit två av Sveriges mest populära röster. Men det har krävts hårt arbete innan framgången var ett faktum. 

– Vi var två nyinflyttade studenter som försökte överleva i tv-branschen i Stockholm utan några pengar. Men vi märkte att våra lyssnare älskade de vi gjorde och då kastade vi oss ut som entreprenörer och sa upp oss. Vi fick utbilda företag om podcasts och varför de skulle marknadsföra sig hos oss i början, säger Jenny Borg i podden. 

Att spöktimmen har växt och blivit mer än en podcast har varit planen länge. Men duon planerar mycket mer än så inför framtiden. 

– Vi vill bygga vårt egna lilla imperium med tv-program, böcker och även signa andra podcasts till oss. Vi har även sikte på att expandera utanför Sverige. Vi har hittat ett format som våra lyssnare älskar och även en affärsmodell som är hållbar. Men vi är fortfarande väldigt ödmjuka i vår framgång och tar ingenting för givet, säger Jenny Borg i podden. 

Lär dig mer om kommersiella poddar i dagens avsnitt här: 

Du hittar även ”Under 15” här: 

Acast: Under 15
Spotify: Under 15
Itunes: Under 15 

”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i vår snabbföränderliga värld. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, vd på medietechbolaget Strossle.

 

Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.