Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Under 15

Simon Fransson: ”Hållbarhet är en affärsmöjlighet”

Publicerad: 8 februari 2021, 06:48

I det 164:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Columbia Roads expert Simon Fransson för att diskutera framtidens hållbara e-handel.

Foto: Under 15

I det 164:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Columbia Roads expert Simon Fransson för att diskutera framtidens hållbara e-handel.


Ämnen i artikeln:

Under 15e-handel

E-handel är en industri som fått mycket kritik för sin negativa påverkan på miljön med returer och komplicerad logistik. Experten Simon Fransson menar att industrin är i en mognadsfas och att e-handlare kommer bli tvungna att fokusera mer på hållbarhet. 

– Konsumenters hållbarhetstänk spelar en stor roll när vi tar våra dagliga beslut. E-handlare måste kunna ge sina kunder mer information och hållbara alternativ. De måste kunna åskådliggöra miljöpåverkan på deras produkter och leveranser. Det kommer göra stor skillnad, säger Simon i podden. 

I Sverige är i vana vid fria leveranser och pressade priser i e-handeln. Många e-handlare har svårt att hitta en lönsamhet i sin affär. Simon tror att mer fokus på hållbarhet kan ge konkurrensfördelar genom differentiering och även högre marginaler. 

– De flesta bolagen fokuserar på att optimera varje varukorg så mycket de kan. Lägg till en parameter och optimera även på hållbarhet. Det är bevisat att det har en påverkan och det kan vara bra för din kommunikation, differentiering och marginal, säger Simon i podden. 

Lär dig mer om framtidens hållbara e-handel i dagens avsnitt här: 

Du hittar även ”Under 15” här: 

Acast: Under 15  

Spotify: Under 15  

Itunes: Under 15  

 

”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i vår snabbföränderliga värld. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, kommersiell chef på mediatechbolaget Strossle.

 

Ämnen i artikeln:

Under 15e-handel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.