Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Under 15

Peter Norrman: ”Digitala böcker har gått om tryckta”

Publicerad: 19 juli 2021, 06:19

Henric Smolak gästs av Peter Norrman, vd för Vulkan och Lava

I det 188:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Vulkan och Lavas grundare och vd Peter Norrman för att diskutera digitaliseringen av förlagsbranschen.


Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Förra året innebar ett stort skifte i bokbranschen. För första gången gick digitala böcker om de tryckta böckerna sett till antalet sålda exemplar. Större delen av vinsten ligger fortfarande i tryckta böcker men ett nytt konsumtionsmönster förändrar industrin, menar Peter Norrman

– Många tror att förlagsbranschen är föråldrad men så är inte verkligheten. Det släpps fler böcker än någonsin och vi tillgodoser ett förändrat konsumentbeteende. Däremot tror jag inte den tryckta boken kommer försvinna utan det kommer bara erbjudas fler sätt att konsumera litteratur, säger Peter Norrman i podden. 

LÄS MER: Rätt innehåll och upplevelse avgörande för Storytel

Det är svårt att livnära sig som enbart författare i dag. Egen distribution och marknadsföringen har blivit viktigt varpå Peter Norrman menar att trenden för egenutgivning är här för att stanna. 

– Det är ytterst få författare i Sverige i dag som kan livnära sig på det men många drömmer om att skriva en bok och berätta sin historia. Tidigare var det fult att arbeta med egenutgivning men i dag har det nästan blivit branschstandard. Den trenden är definitivt här för att stanna, säger Peter Norrman i podden. 

Lär dig mer om digitaliseringen av förlagsindustrin som i dagens avsnitt här: 

Du hittar även ”Under 15” här:
Acast: ​Under 15
Spotify: ​Under 15
Itunes: ​Under 15 

LYSSNA OCKSÅ: Adlibris expert: ”Vi måste sätta kunden i fokus” 

 

 

 

 

 

Ämnen i artikeln:

Henric Smolak

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.