Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Under 15

Barncancerfondens marknadschef: ”Våra KPIer är ökad överlevnad och livskvalitet”

Publicerad: 1 november 2021, 06:53

”Under 15” gästas Henric Smolak (t. v) av Michel Brygiewicz och Johnny Federley på Barncancerfonden.

I det 203:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Barncancerfondens marknads- och kampanjchef för att diskutera hur man bäst marknadsför välgörenhet.


Ämnen i artikeln:

Under 15Henric SmolakBarncancerfonden

Barncancerfonden fyller snart fyrtio år och har hittills samlat in över tre miljarder kronor till barncancerforskning. Organisationen finansieras helt av givare och Michel Brygiewicz och Johnny Kroneld arbetar hårt för att deras kommunikation och marknadsföring ska göra mer skillnad.

– Vår vision är att alla barn som drabbas av cancer ska leva och inte bara överleva. Åttiofem procent av de drabbade barnen överlever sin sjukdom, men det räcker inte. Barncancer är fortfarande den vanligaste dödsorsaken i Sverige för barn i åldern 1-14 år, säger Johnny som är kampanjchef i podden.

Att barn och cancer inte ska höra ihop är något Barncancerfonden har kämpat för i snart fyrtio år. När det gäller deras marknadsföring är det mycket som skiljer strategin menar Michel som tidigare arbetat på bland annat Proctor & Gamble. Här mäts marknadsinvesteringar på ett annat sätt.

– Våra marknadsinvesteringar kommer direkt från våra givare och våra KPIer är ökad överlevnad och livskvalitet så vi måste kunna påvisa effekt i våra kampanjer tydligt. Vi får mycket support från många mediebolag som möjliggör att vi kan nå våra svåra mål. Vi arbetar inte med några skådespelare i vår kommunikation utan riktiga människor och deras berättelser vilket medför ett stort ansvar, säger Michel som är marknadschef i podden.

Lär dig mer om hur man bäst marknadsför välgörenhet i dagens avsnitt här:

Du hittar även ”Under 15” här:

Acast: Under 15
Spotify: Under 15
Itunes: Under 15 

”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i vår snabbföränderliga värld. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, Vd på mediatechbolaget Strossle.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.