Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Under 15

A day’s march grundare: ”Många glömmer bort att fokusera på varumärket”

Publicerad: 9 augusti 2021, 06:15

Entreprenören Marcus Gårdö är en av tre medgrundare till klädföretaget A day’s march.

I det 191:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av entreprenören Marcus Gårdö som startat klädföretaget A day’s march. De två diskuterar hur man startar ett modernt digitalt klädföretag.


Ämnen i artikeln:

Henric SmolakUnder 15

A day’s march startades 2014 av Marcus Gårdö, Pelle Lundquist och Stefan Pagréus. Affärsmodellen bygger på direktförsäljning till konsument. Just nu har de sex egna butiker i Stockholm, Köpenhamn och London samt egen e-handel. Marcus Gårdö menar att fokus har varit främst på varumärket och produkterna.

– När jag skulle köpa en skjorta var det antingen på H&M eller något premiumvarumärke. Det fanns inte så många andra alternativ där emellan och det var där idén med A day’s march föddes. Jag har inte varit särskilt modeintresserad tidigare utan såg det mer som en affärsidé att bygga ett starkt varumärke med prisvärda basprodukter med en personlig relation till kunderna, säger Marcus Gårdö i podden.

När det gäller varumärket betonar Marcus Gårdö flera gånger hur viktigt det varit i deras bolagsbyggande.

– Varumärket är ju anledningen till att någon köper produkter av just dig. Det har därför varit väldigt viktigt för oss att fokusera på en personlig relation till våra kunder med produkter som överträffar förväntningarna. En annan viktig del är att vara genuin. Hållbarhet är mer en hygienfaktor numera men är något vi fokuserar mycket på , säger Marcus Gårdö i podden.

Lär dig mer om att bygga ett klädföretag i dagens avsnitt här:

Du hittar även ”Under 15” här:
Acast: ​Under 15
Spotify: ​Under 15
Itunes: ​Under 15 

 

Ämnen i artikeln:

Henric SmolakUnder 15

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News