Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tips och inspiration

Marknadsföring i appar – här är trenderna du behöver ha koll på 2021

Publicerad: 22 Januari 2021, 09:19

Alex Cooper, Senior Business Development Manager Norden på Appsflyer skriver om tre trender du som arbetar med mobilmarknadsföring måste ha koll på.

När det gäller marknadsföring i mobilappar står vi inför förändringar som är positiva för branschen och som leder till innovation. Det menar Alex Cooper, Senior Business Development Manager Norden på Appsflyer, som har identifierat tre trender att ha koll på.


Ämnen i artikeln:

TiktokApple

Med tanke på året som har gått kan det vara svårt att sia om 2021. Men trots all osäkerhet finns några punkter att ta fasta på när det gäller utvecklingen inom mobilappar. Den stora ökningen under 2020, då nedladdningarna globalt enligt Appsflyer ökade med 33 procent, fortsätter. Det leder till nya möjligheter för annonsörer att nå och engagera sina målgrupper, men här finns också utmaningar.

 

Mobilt fortsätter öka, men köpresan blir mer komplex

Konsumenters användning av mobilappar fortsätter att öka, enligt Appsflyer och App Annie. Under pandemiåret 2020 användes mobilen för allt från att umgås med vänner, shoppa, titta på video, träna till utbildning och gaming. Annonsbudgeterna på mobilsidan har därmed också svällt i samma takt.

Pandemin är tyvärr inte över och trenden fortsätter därför med stor sannolikhet 2021. Eftersom distansarbete nu är norm, kommer vi förmodligen att se ett fortsatt ökat intresse för jobbrelaterade appar som underlättar hemarbete och produktivitet, men även relaterade områden som exempelvis hembeställning av mat. När restriktionerna så småningom lyfts, kan vi dessutom förvänta oss ökad nedladdning av rese-appar.

Utvecklingen har gjort att allt fler konsumenter vänjer sig vid att använda mobilen för att kommunicera med sina favoritvarumärken. För annonsörer är det därför ett gyllene tillfälle att både stärka relationerna med existerande kunder och attrahera nya.

Men utvecklingen innebär också att köpresan blir mer komplex. Konsumenter använder sig av flera olika enheter, där många kontaktpunkter är i spel, när de förflyttar sig mellan webb och mobil.

Utmaningen är hur marknadsförare ska kunna mäta alla dessa aktiviteter på ett effektivt sätt. Vi kan därför vänta oss ökade investeringar i omnikanals-marknadsföring, mätning och analys. Datadrivna, holistiska analyser som leder till ökad förståelse för kundresan är vad som blir avgörande för framgång.

 

Håll koll på Tiktok 2021

Facebook och Google fortsätter att dominera inom mobilannonsering, men Tiktok tog 2020 över förstaplatsen för nedladdningar på Appstore i Sverige, ett tydligt tecken i tiden. Även globalt är Tiktok den snabbast växande sociala medieplattformen, med 817 miljoner nedladdningar förra året.

Marknadsförare är vana vid att använda Facebook och Google för att kommunicera och nå sina målgrupper, men Tiktok är väldigt annorlunda så det gäller att se över strategierna.

Med Tiktok gäller det att fokusera allt på innehåll som har stor genomslagskraft och är engagerande.

Målsättningen är att stimulera användare till att producera eget content som driver visningar i samband med kampanjer och hashtag-utmaningar.

Eftersom alla Tiktok- flöden är fyllda med enorma mängder content gäller ”ju kortare desto bättre”.

 

Integritet en central fråga

Apple planerar som bekant att introducera sitt nya ramverk App Tracking Transparency (ATT) under 2021. Förändringen förutspås försvåra IDFA-insamling, vilket påverkar marknadsförares möjligheter att mäta effektiviteten i sina appkampanjer. Det blir också svårare att remarket/retarget och i slutändan att se vilka investeringar som ger resultat.

Introduktionen medför stora utmaningar, men här finns också stora möjligheter för hela branschen. Marknadsförare måste anpassa sig och vara innovativa så att de verkligen applicerar lösningar som uppfyller iOS- och andra integritetskrav – även när identifikatörer saknas.

Apples förändringar är helt i linje med ett övergripande skifte mot att hela tiden ha konsumenters integritet i centrum, delvis pådrivet av regelverk som GDPR i Europa och CCPA i USA. Förändringarna kommer att leda till ökad användning av aggregerad, anonymiserad data, vilket är att föredra när användarspecifik data inte är nödvändig, eller inte är godkänt av användarna. 

En global undersökning, genomförd av Mobile Marketing Association, visar att marknadsförare mot bakgrund av förändringarna inom IDFA, anser att vikten av probabilitets-baserad attribuering kommer att öka under 2021. I stället för identifikatörer används maskininlärning och sannolikhetslära för att avgöra vilka kampanjer som har lett till konverteringar. På så sätt kan marknadsförare även i fortsättningen mäta sina kampanjer, men utan att inkräkta på användares integritet.

2021 blir (återigen) ett år präglat av stora förändringar vad gäller konsumentbeteende, men det blir också ett år då vi kommer att få se nya sätt att tänka och agera där användarens integritet är det viktigaste.

Det här är förändringar som är positiva för branschen och som leder till innovation, med bland annat nya mätverktyg anpassade till den nya verkligheten och där bra användarupplevelse och användarintegritet kan samexistera. 

 

Alex Cooper
Senior Business Development Manager Norden på Appsflyer

Ämnen i artikeln:

TiktokApple

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.