Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Tips och inspiration

Här är omslagen präglade av 2020

Publicerad: 15 Januari 2021, 12:47

Bild 1/2  

Readly samlar omslagen som har definierats av samhällsdebatten och samtalsämnena 2020.


Ämnen i artikeln:

Readly

Så mycket har redan sagts och skrivits om året 2020, och så mycket mer finns säkert kvar att sägas. För ”allt-du-kan-läsa”-appen Readly blev det tydligt att magasinen, med sina berättelser, omslag och människor, stod för ett viktigt arbete att sätta kontext för året. De speglade våra samhällen, våra upplevelser och vår utveckling. Ämnena under 2020 var stora och viktiga och påvisade, mer än någonsin, vilken viktig roll verifierad journalistik spelar. Ett antal ämnen har definierat debatten och skapat omslag som markerade 2020.

1. Covid-19

När större delen av världen gick in i lockdown under coronapandemin förändrades mångas verklighet drastiskt. Det publicerades ett antal ikoniska omslag som fångade denna unika situation. Bland annat var Italienska Vanity Fairs omslag ”#L’ITALIASIAMONOI” (vi är Italien) en stark symbol för det öppna såret i landet, där solidaritet, hopp och enhet hjälpte hela Italien att komma tillsammans, att sjunga på balkonger, och att ta sig igenom isolationen för att bekämpa viruset. 

Pandemin medförde helt nya omslag som vi aldrig sett tidigare – modetidningar frontade av sjukvårdspersonal, resemagasin som bad oss att stanna hemma och blanka förstasidor. Gemensamt för alla magasin under våren var att de visade upp en verklighet av hur världen förändras och gav utrymme till människorna som kämpade för oss.

Bild 1/1  

2. #BlackLivesMatter, inkludering och representation  

George Floyd, Breonna Taylor, Eric Garner – liv som gått förlorade i samband med polisingripanden under 2020. Men det som tidigare varit underliggande spänningar blev dominerande förstasidesnyheter och katalysatorn för en global rörelse. 

För att skapa förändringen behövdes ökad ansvarsskyldighet och handling. Enligt en studie av organisationen Poynter var det tre gånger fler omslag med svarta personer på framsidan i USA under 2020, jämfört med samtliga 90 föregående år tillsammans. På Readly såg vi magasin världen över som agerade med mer diversifierade omslag. Vikten av mediernas roll för att etablera systematisk förändring i samhället blev åter uppenbart under #BlackLivesMatter.

Bild 1/1  

3. Representation av kvinnor och deras berättelser ökade

2020 var ett år av representation på flera plan och vi såg allt fler kvinnor och deras inspirerande historier spridas över världen. Forbes dedikerade ett helt nummer till kvinnliga förebilder, Vogue publicerade ett temanummer om moderskap och Grazia lyfte kvinnornas kamp under pandemin. Kvinnor i alla dess former hyllades och fick stort utrymme att dela sina berättelser.

Bland de artiklar vi tipsar om, i vårt kurerade flöde och i våra sociala kanaler, får reportage om kvinnliga förebilder väldigt högt engagemang. Jag tror att det till viss del handlar om att folk uppskattar motsatsen till stereotypa omslag men att det främst handlar om att ett stort intresse för den starka kvinnan som tar plats och gör skillnad. 

Bild 1/1  

4. Hållbarhet skapade rubriker i alla kategorier 

Hållbarhet och vår planets hälsa har också bidragit till ökad medvetenhet om vikten av delat ansvar. National Geographic skickade en stark visuell påminnelse med det hoppfulla budskapet att vi inte är dömda, men att vi måste agera, och magasinet Time Out (som bytte namn till ”Time In” under lockdown) använde David Attenborough som förespråkare för ansvarsskyldighet. Vogues omslag uppmanade oss att rädda Venedig och Grazia Italien dedikerade ett helt nummer till Greta Thunberg för att lyfta hållbart mode.

Bild 1/1  

5. Framtidens affärsvärld och företag centrerade kring mänskliga behov 

Wireds septemberutgåva med Zoom-grundaren Eric Yuan var en höjdpunkt för hur moderna företagsledare och företag fokuserar på den mänskliga faktorn. Yuan betonar engagemang för framtidens arbete, åsikter kring behovet av mänskligt ledarskap och företagsansvar för att hantera mental hälsa. Ett annat tydligt ämne var vikten av bolagens inverkan på samhället som helhet i Fast Company, samt hur behovet av miljöförändringar ger en enorm potential för affärstillväxt i Newsweek, och hur det nuvarande ekonomiska klimatet leder till oro men också kreativitet och drivkraft, särskilt bland kvinnor, presenterat i Marie Claire Australia. 

Bild 1/1  

6. De politiska rörelserna som formar vår framtid

Sist men inte minst, vilket år det har varit inom politiska rörelser. Många enade röster har höjts för att belysa jämlikhet, rättvisa och förändring. ”Yes we matter” på omslaget till The Hollywood Reporter, ”George Floyd's America” på omslaget till New York Magazine och Time Magazines omslag med den första kvinnliga vicepresidenten Kamala Harris och president Joe Biden efter ett historiskt val i USA har markerat 2020s viktigaste politiska rörelser. 

Bild 1/1  

Dessa omslag är redan historiska och kommer alltid påminna oss om den kollektiva styrka som tusentals människor visade i år. Vi har följt året via magasinomslag världen över, med artiklar och analyser som har varit både inspirerande, berörande och lärorika. Men vi får heller inte glömma alla de tidskrifter som bjuder människor på en stunds flykt från verkligheten och vardagen. Med allt ifrån trädgårdstips, inspirerande inredning, recept och nöjesreportage. Rekreationens bidrag till välmående har också varit kraftfull i år. 

Linnéa Aguero, pr- och kommunikationschef på Readly

Ämnen i artikeln:

Readly

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.