söndag4 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Podcast

Omnicom lägger 185 miljoner på Spotifyreklam

Publicerad: 8 juli 2020, 11:41

Enligt IAB:s prognos förväntas annonsörer lägga 863 miljoner dollar i amerikanska podcasts år 2020.

Foto: Janne Næss

Omnicom Media Group växlar upp inom podcasts. Att medieslaget växer snabbt och teknikutvecklingen har gjort mätningen lättare, är en del av anledningen.

Ämnen i artikeln:

OmnicomSpotifyPodcast

Janne Næss

janne.naess@dagensmedia.se


Investeringen i Spotify, och i podcast-reklam, är en stor uppväxling för Omnicom Media Group. Mediebyrånätverket planerar att lägga 20 miljoner dollar, motsvarande runt 185 miljoner kronor, på Spotify-distribuerade podcasts under året. Anledningen är enligt att medieslaget växer snabbt – och att teknikutvecklingen har gjort både targeting och mätning lättare. Det rapporterar The Wallstreet Journal.

Spotify lanserade dessutom en ny mätmetod i början av året, som låter annonsörer få veta hur många människor som har lyssnat på ett reklaminslag i en podcast – istället för den vanligaste mätformen: att utgå från antalet nedladdningar av ett avsnitt.

Enligt IAB:s prognos förväntas annonsörer lägga 863 miljoner dollar i amerikanska podcasts år 2020.

LÄS ÄVEN: Sport, drama och reality nästa för Spotify 

LÄS ÄVEN: Så bygger Spotify sitt ljudimperium 

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev