Podcast
Omnicom lägger 185 miljoner på Spotifyreklam
Publicerad: 8 juli 2020, 11:41
Enligt IAB:s prognos förväntas annonsörer lägga 863 miljoner dollar i amerikanska podcasts år 2020.
Foto: Janne Næss
Omnicom Media Group växlar upp inom podcasts. Att medieslaget växer snabbt och teknikutvecklingen har gjort mätningen lättare, är en del av anledningen.
Investeringen i Spotify, och i podcast-reklam, är en stor uppväxling för Omnicom Media Group. Mediebyrånätverket planerar att lägga 20 miljoner dollar, motsvarande runt 185 miljoner kronor, på Spotify-distribuerade podcasts under året. Anledningen är enligt att medieslaget växer snabbt – och att teknikutvecklingen har gjort både targeting och mätning lättare. Det rapporterar The Wallstreet Journal.
Spotify lanserade dessutom en ny mätmetod i början av året, som låter annonsörer få veta hur många människor som har lyssnat på ett reklaminslag i en podcast – istället för den vanligaste mätformen: att utgå från antalet nedladdningar av ett avsnitt.
Enligt IAB:s prognos förväntas annonsörer lägga 863 miljoner dollar i amerikanska podcasts år 2020.
LÄS ÄVEN: Sport, drama och reality nästa för Spotify
LÄS ÄVEN: Så bygger Spotify sitt ljudimperium