Övriga nyheter
Modegigantens "porno chic"-bilder anklagas för sexism
Publicerad: 8 mars 2017, 11:09
Bild 1/2 Reklamaffischer i Paris har täckts över med klistermärken. Foto: Twitter
Reklamaffischer med en skrevande modell täcks över och anmälningar om sexism rasar in. Yves Saint Laurent uppmanas nu dra tillbaka bilder från sin senaste kampanj.
Modehusets reklamkampanj anklagas för att nedvärdera kvinnor och redan på måndagen hade över 50 anmälningar kommit in till Frankrikes reklamövervakande organ ARPP.
På en bild som blivit anmäld står en kvinna böjd i en märklig och till synes undergiven pose över en barstol.
– Kvinnorna objektifieras, hypersexualiseras och sätts i undergivna positioner, säger Raphaelle Remy-Leleu, talesperson för Frankrikes ledande kvinnogrupp Osez le feminism, enligt AFP.
– Hur tror de att de ska sälja någonting till kvinnor med det där? fortsätter hon.
En reklambild visar en tillbakalutad kvinna som skrevar brett mot kameran iklädd pälsjacka, fisknätsstrumpor och högklackade rullskridskor. Reaktionerna har inte uteblivit.
Parisbor har gått ut på stan och täckt över kvinnans vitala delar med "sexist"-klistermärken. YSL anklagas för att ha tajmat reklamkampanjen lagom till Internationella kvinnodagen för att skapa uppmärksamhet och många personer har gått ut på Twitter och krävt att kampanjen ska dras tillbaka.
ARPP har redan bett modehuset att frivilligt dra tillbaka de två bilderna och göra ändringar i kampanjen, som de anser bryter mot reglerna.
– Jag är inte säker på att Yves Saint Laurents kvinnliga kunder vill associeras med de här bilderna, säger ARPP-chefen Stephane Martin till Reuters.
Han kallar modereklamen "porno chic".
– Vi hade den här typen av "porno chic" i modereklam för ett decennium sedan, och att det kommer tillbaka nu är inte acceptabelt, säger Stephane Martin enligt AFP.
ARPP uppger att det också är problematiskt att modellerna är så smala. En jury som hanterar etiska frågor inom reklam kopplat till ARPP kommer på fredag att ta ställning till anmälningarna. Yves Saint Laurent kan då komma att tvingas dra tillbaka bilderna.
Kampanjen startade den 6 februari. YSL har ännu inte kommenterat kritiken.