Nyheter
Webcat provkör tidningen Guru
Publicerad: 12 augusti 1999, 09:02
I september/oktober kommer ett testnummer av affärstidningen Guru. Tidningen ska testas i målgruppen och om mottagandet blir bra kommer första numret inom kort.
Guru ska bli en affärstidning som vänder sig till en yngre målgrupp, primärt
60- och 70-talister. Första numret blir 116 sidor varav 70 sidor är
redaktionell text, resten är annonsidor. Guru ska handla om företagande i den
nya ekonomin.
- För oss handlar den nya digitala ekonomin dels om kunskapsintensiva företag
och deras sätt at agera på marknaden, men också om ledartyper. Det viktiga i
dessa företag är humankapitalet, säger Magnus Nygren, VD på Webcat.
I samband med att Guru testas i målgruppen ska tidningen också testas bland
annonsörer och mediabyråer. Magnus Nygren tror dock inte att det blir svårt att
sälja annonser till tidningen.
- Det är en köpstark grupp vi vänder oss till. Annonserna kommer nog att bli en
mix av traditionella affärstidningsannonser och livsstilsannonser, säger han.
Magnus Nygren vill inte avslöja vad det kommer att kosta att annonsera i
tidningen, inte heller vilken upplaga Webcat satsar på.
Guru ska distribueras både via lösnummer och prenumerationer och är ett
samprojekt mellan Bonniers veckotidningar och Webcat AB.
Tia Jumbe