Nyheter
Linnéa Kihlström: Så rustar mediebranschen för lågkonjunkturen
Sverige befinner sig i en lågkonjunktur som riskerar att slå hårt och brett. Nästa vecka ska Dagens Media ge svar på hur den påverkar mediebranschen.
Publicerad: 26 januari 2023, 13:15
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Foto: Cemile Bingol
Höjda räntor. Skenande elpriser. Stigande inflation, krig i vårt närområde och en allmänt orolig omvärld. Prognosen för den svenska ekonomin ser mörk ut. 2023 är här och Sverige befinner sig, enligt Konjunkturinstitutet, i en lågkonjunktur – och värre tider väntar. Bedömare varnar för att arbetslösheten kommer att stiga, och det ekonomiska läget tvingar hushållen att hålla i plånboken.
Hur slår det här mot mediebranschen? Vilka medier riskerar att försvinna när medieföretagen ser över sina kostnader och konsumenternas konsumtion går ned? Hur påverkas de olika intäktsmodellerna, annons vs prenumeration? Hur kommer medierna att behöva skruva på sina erbjudanden när köpkraften minskar? Och finns det titlar och produkter som gynnas av läget?
Nästa vecka inleder vi på Dagens Media vår temavecka om den stundande lågkonjunkturen. Under den kommer vi bland annat att titta på hur medieköpen förväntas utvecklas framåt. Vi pratar också med säljcheferna på Schibsted, Bonnier News, Clear Channel, TV4 och Filmstaden som berättar hur de förbereder sig för – och tänker navigera – under den tuffa ekonomisk tid som ligger framför oss. Och så låter vi McDonald’s, Ica och Sveriges Annonsörer dela med sig av sina lärdomar och råd till dig som inte har något annat val än att kapa i marknadsföringsbudgeten.
Utöver det har vi pratat med tolv mediebyråchefer för att höra hur de ska ta sig igenom året och hur deras mediestrategiarbete påverkas. Vi har också frågat mediehusen hur de gör för att hålla i pengarna. Var drar man in? Vad kan man inte dra in på? Hur ser man på framtiden? Och så tar vi tempen på de helt annonsfinansierade gratistidningarna: Hur rustade är de egentligen för att klara av lågkonjunkturen? Rätt så bra, om man ska tro Ann-Louise Kleen, ordförande för Gratistidningarnas förening, Mitt i:s vd Mikael Benckert och Markbladets vd Fredrik Hammarström.
Dessutom får du, som vanligt, analyser i ämnet från våra externa skribenter. Denna gång har Stefan Melesko tittat på vilka mediekategorier som kommer att få det svårast, medan Mediavisions vd Marie Nilsson analyserar hur konsumenternas betalningsvilja påverkas.
Och så har vi pratat med forskarna Tobias Lindberg, på Nordicom, och Erik Modig på Handelshögskolan, om huruvida marknadsföring lönar sig i tuffa tider och hur branschen kan komma att påverkas samt vilka medieslag som har klarat sig bäst genom tidigare kriser.
En hel vecka av matigt innehåll väntar alltså. Trevlig läsning!
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Qbrick är blockerad under “Visa våra partners”.
Missa inte Dagens Medias temavecka om den stundande lågkonjunkturen. Har du ingen prenumeration? Lugn, här kan du teckna en.
Vill du skriva en debattartikel i ämnet? Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias redaktion.
Vill du annonsera? Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias annonsavdelning.
Tema: Mediebranschen i lågkonjunktur
■ Publicisterna stryper plånböckerna 2023
■ Extrema kostnader större orosmoln än konjunkturen – men gratistidningarna ser möjligheter
■ Stefan Melesko: Här är medierna som får det tuffast i ekonomisk motvind
■ Tuffare tider väntar – säljcheferna om 2023
■ Annonsexperternas råd: Så ska du tänka om du måste kapa i marknadsföringsbudgeten
■ Marie Nilsson: 2023 kan bli hybridtjänsternas år
■ Lågkonjunktur för medieköpen – negativ utveckling 2023
■ Linnéa Kihlström: Så rustar mediebranschen för lågkonjunkturen
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.