Medievärldens bloggarkiv
Till vilket pris ska journalistiken räddas?
Publicerad: 31 januari 2011, 12:43
MM
Mikael Marklund
99 cent i veckan eller 4,25 dollar per månad. Så mycket kostar det att läsa Rupert Murdochs Ipad-tidning The Daily som har premiär på onsdag.
Omkring 150 personer ska vara rekryterade till The Daily. Bland annat reportrar från New York Post och New Yorker. Innehållet spänner från nyheter till nöje. Energisk journalistik, skarpa analyser och påkostade multimedialösningar utlovas.
Länge ryktades det att projektet skulle lanseras tillsammans med Apples vd Steve Jobs i San Francisco den 19 januari. Nu blir det istället Eddy Cue, vice vd för Apples nättjänster, som står bredvid tidningsmogulen vid presentationen som blir på onsdag. Och platsen blir Guggenheim museet i New York.
30 miljoner dollar ska vara öronmärkta för projektet. Murdoch hoppas att det ska förändra hela spelplanen och få unga människor att läsa tidningen.
Från början ska den bara gå att köpas i USA och via Apples Itunes. Men det lär inte dröja länge innan den finns tillgänglig i resten av världen och i alla fall även för Android-plattor.
Nyfikenheten är stor på många håll vad som ska presenteras på onsdag:
Ska det gå att dela innehållet på till exempel Facebook eller Twitter?
Kommer det gå kommentera innehållet?
Ska innehållet uppdateras och i så fall med vilken periodicitet?
Hur många läsare kommer man att få?
Kommer det att räcka för att långsiktigt driva en, i alla fall enligt ägaren, seriös satsning på kvalificerad journalistik?
Hur länge kan tidningsmogulen vänta på svarta siffror för The Daily?
Och går konceptet kopiera på en mindre marknad?
Några länkar om Murdochs satsning:
Evan Rudowski om Murdochs förra digitala satsning iGuide som höll i 15 månader.