tisdag28 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Youtube har 25 procent av det svenska webb-tv-tittandet

Publicerad: 28 oktober 2014, 13:07

Det linjära tittandet tappar andelar till streamingtjänster, och samtidigt tappar de svenska tv-bolagen till utländska aktörer, enligt Mediavisions Q3-siffror.

Ämnen i artikeln:

Youtube

AA

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Det linja?ra tv-tittandet minskar i snabb takt, hittills i a?r har det gått ned fyra procent. Samtidigt ökar tittandet på rörlig bild online explosionsartat, särskilt bland unga.

Youtube är överlägset sto?rst av streamingtjänsterna, med 1,3 miljoner dagliga tittare under a?rets tredje kvartal. Räknat i andel av totalt konsumerade minuter har Youtube 25 procent av webb-tv-tittandet i Sverige. Det är inte långt ifrån vad SVT, TV4, MTG och SBS Discovery har tillsammans, enligt Mediavision.

”Youtube har varit etta la?nge redan och fortsa?tter va?xa snabbt i alla a?ldersgrupper. I termer av ra?ckvidd kommer ingen annan onlinetja?nst i na?rheten. De svenska akto?rerna sla?ss dessutom om tittarna med andra amerikanska akto?rer som Netflix och HBO Nordic. Trots att a?ven de svenska kanalhusen haft tillva?xt online sa? har de totalt sett tappat tittare under det senaste a?ret. Konkurrensen a?r helt enkelt mycket tuffare nu”, sa?ger Mediavisions vd Marie Nilsson i en kommentar.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev