Medievärldens arkiv
Youtube har 25 procent av det svenska webb-tv-tittandet
Publicerad: 28 oktober 2014, 13:07
Det linjära tittandet tappar andelar till streamingtjänster, och samtidigt tappar de svenska tv-bolagen till utländska aktörer, enligt Mediavisions Q3-siffror.
Ämnen i artikeln:
YoutubeDet linja?ra tv-tittandet minskar i snabb takt, hittills i a?r har det gått ned fyra procent. Samtidigt ökar tittandet på rörlig bild online explosionsartat, särskilt bland unga.
Youtube är överlägset sto?rst av streamingtjänsterna, med 1,3 miljoner dagliga tittare under a?rets tredje kvartal. Räknat i andel av totalt konsumerade minuter har Youtube 25 procent av webb-tv-tittandet i Sverige. Det är inte långt ifrån vad SVT, TV4, MTG och SBS Discovery har tillsammans, enligt Mediavision.
”Youtube har varit etta la?nge redan och fortsa?tter va?xa snabbt i alla a?ldersgrupper. I termer av ra?ckvidd kommer ingen annan onlinetja?nst i na?rheten. De svenska akto?rerna sla?ss dessutom om tittarna med andra amerikanska akto?rer som Netflix och HBO Nordic. Trots att a?ven de svenska kanalhusen haft tillva?xt online sa? har de totalt sett tappat tittare under det senaste a?ret. Konkurrensen a?r helt enkelt mycket tuffare nu”, sa?ger Mediavisions vd Marie Nilsson i en kommentar.