Medievärldens arkiv
Webbexperterna ökar mest i reklambranschen
Publicerad: 12 september 2008, 13:01
Webbyråerna är bäst, de stora slår de små, stockholmarna är mer framgångsrika än resten av landet - och sammanlagt har reklambranschen ökat intäkterna per anställd.
Reklambranschens 2007 är ett framgångsrikt år. Clas Collins analys presenterad i byråboken visar att av de redovisade byråerna har 158 ökat sina intäkter – i snitt med 17 procent – medan 71 minskade sina intäkter, med i snitt 12 procent.
Tillväxtvinnare 2007 var Stockholmsbyrån Brandreality som ökade intäkterna med 228 procent, till 9,25 miljoner.
Tidstypiskt är det webbyråerna som hade den bästa tillväxten, med 41 procent. Eventbyråerna kommer strax efter med en ökning på 27 procent. Trögast i tillväxandet går det för den stora majoritet som betecknar sig allmänt som reklambyrå: Sju procent är en bit under branschsnittets 10,4 procent.
Webbyråerna ökade också sina intäkter per anställd med 212 000 kronor under 2007. Byråbranschen i stort har ökat intäkterna per anställd sedan 2003 och är nu uppe i 1 057 000 kronor i snitt.
När analysen presenterades vid ett seminarium idag, drog Clas Collin slutsatsen att det inte – som för 8, tio år sedan – är någon poäng att vara liten. Och att vara generalist.
Statistiken visar att byråerna i Stockholm varit mer framgångsrika än i övriga landet, med en tillväxt på 12,3 procent.
Byråernas arvodes-tio i topp 2007:
1) Lowe Brindfors, 197 miljoner
2) Forsman & Bodenfors, 145
3) Citat Journalistgruppen, 108
4) Carat, 103
5) Citat Markom, 96
6) Hallvarsson & Halvarsson, 94
7) Starcom, 82
8) Creuna, 81
9) DDB Stockholm, 80
10) King, 75
Framtiden? Medieinvesteringarna är på väg mot nolltillväxt 2009. Clas Collin räknar som de flesta med en fortsatt överflyttning till webb.
– Inte roligt för traditionella medier, som han konstaterade.
mvredaktion