fredag3 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Webb-tv ökar mest på reklammarknaden

Publicerad: 28 augusti 2014, 07:59

Reklammarknaden växte med 1,9 procent första kvartalet och omsättningen landade på 8,3 miljarder kronor, visar nya siffror från IRM.

Ämnen i artikeln:

IRMWebb-tv

AA

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Under första kvartalet växte reklammarknaden 2,3 procent jämfört med samma period föregående år.

”Det är glädjande att vi nu har två kvartal med tydligt positiv tillväxt, även om vändningen kom i slutet på 2013 så var tillväxten då väldigt blygsam. Vi förväntar oss att även det andra halvåret 2014 visar på tillväxt på mediemarknaden”, säger IRM:s vd Madeleine Thor i ett pressmeddelande.

Den största raketen är webb-tv, som hade en tillväxttakt på 60 procent andra kvartalet. Displayannonseringen hade sina bästa tillväxtsiffror på flera år, med en tillväxttakt på 13-14 procent både i det första och det andra kvartalet 2014.

”Förr såg vi att den tryckta kvällspressen gynnades av stora evenemang såsom fotbolls-VM eller OS. Det vi ser nu är att denna typ av evenemang snarare lyfter kategorier såsom display- och webb-tv-annonsering”, säger Madeleine Thor.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev