Medievärldens arkiv
Webb-tv ökar mest på reklammarknaden
Publicerad: 28 augusti 2014, 07:59
Reklammarknaden växte med 1,9 procent första kvartalet och omsättningen landade på 8,3 miljarder kronor, visar nya siffror från IRM.
Under första kvartalet växte reklammarknaden 2,3 procent jämfört med samma period föregående år.
”Det är glädjande att vi nu har två kvartal med tydligt positiv tillväxt, även om vändningen kom i slutet på 2013 så var tillväxten då väldigt blygsam. Vi förväntar oss att även det andra halvåret 2014 visar på tillväxt på mediemarknaden”, säger IRM:s vd Madeleine Thor i ett pressmeddelande.
Den största raketen är webb-tv, som hade en tillväxttakt på 60 procent andra kvartalet. Displayannonseringen hade sina bästa tillväxtsiffror på flera år, med en tillväxttakt på 13-14 procent både i det första och det andra kvartalet 2014.
”Förr såg vi att den tryckta kvällspressen gynnades av stora evenemang såsom fotbolls-VM eller OS. Det vi ser nu är att denna typ av evenemang snarare lyfter kategorier såsom display- och webb-tv-annonsering”, säger Madeleine Thor.