Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

VLT:s besökare positiva till avskalad etta

Publicerad: 31 mars 2017, 08:18

VLT var först ut att testa Mittmedias nya flödesbaserade förstasida: "Testet har gett oss mersmak", säger Daniel Nordström.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Lanseringen av det nya systemet skedde för drygt två veckor sedan. Inledningsvis innebar testet att var 100:e besökare på VLT:s sajt landade på en flödesbaserad startsida utan den vanliga toppmenyn. I stället för den traditionella ettan fick de alltså en mer avskalad och enkel version.

– Testet har gett oss mersmak, säger Daniel Nordström.

För resultatet har varit positivt. Därför fortsätter Mittmedias digitala medieutvecklingsgrupp (DMU) att utveckla modellen för att göra ytterligare test.

I Daniel Nordströms blogg citeras Katarina Ellemark, produktägare för Mittmedias sajter. Hon säger där att en ”förhållandevis stor andel av besökarna tycks trivas med modellen”. Det går att konstatera genom att titta på besökarnas rörelsemönster och betygsättning.

”Redan i detta mycket småskaliga test med cirka 1 000 slumpvis utvalda besökare har vi fått nog med data för att tillsammans med vår data scientist kunna gå vidare in i en djupare analys av hur lojalitetsfaktorn påverkar vilka användare som stannar i testen kontra väljer att lämna det och återgå till den traditionella startsidan.”

Samtidigt konstaterar hon att mer utförliga tester behöver genomföras för att en ordentlig utvärdering av den verkliga effekten av förändringarna ska kunna göras.

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News