Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

VLT och NA planerar lyxig helgtidning

Publicerad: 12 september 2007, 13:41

VLT och Nerikes Allehanda gör gemensamt helgmagasin. Lansering: februari 2008.
- Vi vill göra feature på ett mer lyxigt och njutningsfullt sätt, säger VLT:s huvudredaktör Elisabeth Bäck.


Sedan i somras ingår VLT och Nerikes Allehanda i samma bolag, Promedia. Satsningen på ett helgmagasin är bolagets första utvecklingsprojekt.

På måndag reser Alisa Bosnic, featurechef på VLT, Kenneth Eriksson, formchef på VLT och Eva Ejdeholt, featurechef på Nerikes Allehanda till Danmark för att träffa formgivaren Ole Munk, som bland annat varit ansvarig för VLT:s senaste omgörning.

I tre dagar ska de diskutera innehåll, form och presentation. Deras idéer ska sedan jämkas samman på hemmaplan. Helgmagasinet ska också ha en koppling till webben, men hur det ska se ut är för tidigt att säga.

Varken VLT eller NA har i dag separata helgbilagor, featurematerialet finns i de ordinarie helgtidningarna.

Ambitionen är, enligt Elisabeth Bäck, att göra rolig och njutningsfull feature. Men hon betonar att det fortfarande ska finnas en tydlig lokal prägel för de två varumärkena VLT och NA.

– Reportage om mat, resor och böcker kan vi göra ihop. Men en stor del av materialet kommer fortfarande att göras av respektive redaktion.

Hur ser målgruppen ut?

– Vi vänder oss till en lite mognare publik med dragning åt det kvinnliga hållet.

Magasinet kommer att distribueras med lördagstidningarna.

Elisabeth Bäck hoppas också att det nya magasinet ska locka fler annonsörer än vad featurebilagor normalt gör tack vare sin mer lyxiga framtoning.

Blir det fler redaktionella samarbeten mellan VLT och NA?

– Med helgmagasinet gör vi ett första försök att gifta oss. Jag förutsätter att det kommer att bli fler gemensamma satsningar.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev