Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

VK startar auktioner på nätet

Publicerad: 17 oktober 2006, 12:30

Västerbottens-Kuriren följer Sydsvenskan och börjar med auktioner på nätet.
- Vi räknar med att det blir en bra affär, säger Peter Juneblad, marknads- och försäljningschef på VK.


Sydsvenskan var först ut bland landets dagstidningar med att erbjuda nätauktioner. Konceptet har fått flera efterföljare, däribland Västerbottens-Kuriren som mellan den 6 och 15 november auktionerar ut cirka 500 objekt. VK samarbetar med Västerbottens Folkblad, inom ramen för annonspaketet Totalt Umeå.
Peter Juneblad säger att VK och andra tidningar ofta får kritik för att sitta fast i gamla mönster och vara dåliga på att komma med innovativa idéer:
– Med hjälp av auktioner på nätet kan vi  förstärka kontakten mellan läsare och annonsörer på ett nytt spännande sätt.
De varor som auktioneras ut kommer från lokala företag och butiker. Dyraste objektet är ett bubbelbad som uppskattas vara värt strax under 100 000 kronor. Det sammanlagda värdet av varorna uppgår till 2,5 miljoner kronor. Hittills har cirka 70 annonsörer anmält intresse för att delta.
I praktiken byter VK en vara mot annonsutrymme. Ett exempel: En butik vill auktionera ut en dator. Lägsta bud som accepteras är 10 000 kronor. Datorn marknadsförs på auktionswebbplatsen, i en katalog som distribueras av både VK och VF, och även i andra annonser. Marknadsföringen kostar inget för säljaren. Auktionen pågår i tio dagar och högsta budet blir 12 000 kronor. Vinnaren betalar summan till VK och kan sedan hämta datorn i butiken. Butiken/säljaren får en annonskredit hos VK och VF som motsvarar datorns butikspris, i det här fallet 20 000 kronor. Krediten måste utnyttjas under det första halvåret 2007. Det innebär att butiken köpt annonsutrymme i tidningen för 20 000 kronor för datorns inköpspris på 8 000 kronor.
– Ett bra upplägg. Man kan se det som att det blir en förhöjd annonsbudget eftersom värdet för varorna ligger utanför den ordinarie budgeten, säger Peter Juneblad.
Räknar du med att ni kommer att kunna göra det här fler gånger?
– Ja, det vore kul om vi skulle klara att genomföra två nätauktioner per år.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.