Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Vinannonsdomen kan få konsekvenser för den som publicerar

Publicerad: 13 oktober 2006, 07:45

Marknadsdomstolens dom mot Vin&Sprits vinannonser ibland annat DN kan få framtida konsekvenser också för publicerande tidningar.
- I och med att denna dom nu finns kan KO hänvisa till den och hävda medverkansansvar, säger Tidningsutgivarnas medierättsexpert Per Hultengård.


Domen mot de tre annonserna på vin framför diskmaskin, framför pizzakartonger och i händer mellan flaska och glas innebär att Vin&Sprit inte fick gehör för att sådana annonser knappast kan uppfattas som livsstilsbyggande och att vin i olika miljöer faktisk är det vanliga i vinannonser. KO hävdade i sin plädering att det inte ska uppfattas som praxis att sådana annonser godtagits tidigare – och fick domstolen helt på sin linje.
– Marknadsdomstolen har gjort en strikt bokstavstolkning av lagtexten. Det lämnar i praktiken inte längre utrymme för att i alkoholannonser återge något annat än själva varan, förpackningen och varumärket, säger Per Hultengård.
Med domen i ryggen kan KO i fortsättningen också rikta sig till den som tar in en annons och mot vite förbjuda upprepad publicering.
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.