Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Viktigaste frågorna för Medieföretagen

Publicerad: 21 december 2009, 12:13

Upphovsrätten är ingen stor fråga. LAS är bättre än rådande anställningsregler. Företagen måste få undanta viktig kompetens vid uppsägningar. Det är Medieföretagens inställning till det nya avtalet som nu ska förhandlas fram med Journalistförbundet.


Ämnen i artikeln:

Medieföretagen

Björn Svensson, tidigare förhandlingschef och vice vd på Tidningsutgivarna, nu biträdande förbundsdirektör på Medieföretagen, har varit inblandad i alla förhandlingar om TU-avtal de senaste 20 åren.

I år sker det för första gången inom ramen för Medieföretagen som har ansvar för alla avtal som tidigare sköttes av organisationerna SRAO, MIA och TU.

Björn Svensson säger att samarbetet mellan de tre arbetsgivarorganisationerna redan var väl utvecklat, men att de i skarpa situationer ibland kunde tvingas göra avvägningar utifrån de egna medlemmars intressen.

– Då kan man acceptera något som kan skapa problem för en annan organisation. Nu är det medlemmarna i sin helhet vi måste göra avvägningar kring. Det skapar en enkelhet och en tydlighet i vår relation till Journalistförbundet.

En av de största stridsfrågorna i förhandlingrna med Journalistförbundet  tidigare avtalsrörelser har varit upphovsrätten. Björn Svensson ser inte den som en stor fråga längre.

– Den fick sin lösning i 2007 års avtal. Och nu har det tecknats avtal på ett stort antal tidningar. Ingen har behövt ta det till centrala förhandlingar eller kalla in den nämnd vi hade bildat.

Så upphovsrätten är en död fråga?

– Jag skulle inte säga död, men det skulle förvåna mig mycket om den blev den centrala frågan i den här förhandlingen.

Björn Svensson ser strukturförändringarna och dess krav på omställningar som den här avtalsrörelsens stora fråga. En tillbakablick visar att många tjänster försvunnit på grafiker- och tjänstemannaområdet, medan företagen har värnat de redaktionella medarbetarna.

– Det är den position vi har nu. Det enda vi vet är att förändringarna går snabbt, och att det aldrig mer kommer att bli som det har varit.

Därför måste vi ha ett regelverk som gör det lätt för företaget att ställa om och ha rätt bemanning och rätt kompetens för att kunna möta framtiden.

Enligt omställningsavtalet ska de lokala parterna komma överens om vilken kompetens som ska få undantas från turordningsreglerna, men enligt Medieföretagen har det inte fungerat. För att förmå de lokala parterna att komma överens i framtiden föreslår Medieföretagen därför att följande skala skrivs in i kollektivavtalet som en sista utväg om det inte blir någon överenskommelse mellan de lokala parterna:

Antal uppsagda medarbetare Antal undantag från 22 § LAS   1-5 1   6-10 2   11-15 3   16-20 4   21-25 5   26-30 6   31-50 8   Över 50 10

Dessutom ser Medieföretagen gärna att LAS ska gälla vid anställning och uppsägning.

– De kollektivavtal som vi har nu har blivit för komplicerade. I och med att man blandar LAS och kollektivavtalen blir det en ganska svåröverblickbar situation både för medarbetarna och företagen. Vi behöver en omstart.

Särskilt missnöjda är Medieföretagen med 2-5 regeln som innebär att den som varit visstidsanställd sammanlagt två år under en femårsperiod automatiskt blöir fast anställd.

– Den regeln har skapat betydande svårigheter för våra medlemsföretag. Och ett antal av dem har under den här perioden skapat bemanningsföretag, för att skapa enkla rutiner.

Har det en koppling?

– Man måste fundera kring varför det har dragit igång i den här utsträckningen nu. Man ska inte underskatta komplexiteten i bemanningsfrågan som en avgörande drivkraft I detta.

Läs mer om Medieföretagens krav på Almegas Hemsida

Fakta: Medieföretagen är ett av sju förbund som gemensamt bildar Almega. Medieföretagen är en av Svenskt Näringslivs medlemsorganisationer.

Medievärlden kommer snart att publicera en intervju med Journalistförbundet om dess syn på den kommande avtalsrörelsen

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Medieföretagen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev