Medievärldens arkiv
Vi ska bli ett bolag med ett tryckeri
Publicerad: 23 april 2014, 08:42
Exakt hur affären mellan Sydsvenskan och HD ska räknas hem kan inte Sydsvenskans vd Lars Dahmén säga ännu. Men det ska bli ett bolag, med en redaktionsledning och bara ett tryckeri i framtiden.
Det finns inte några konkreta planer på hur samgåendet mellan landets fjärde och femte största tidningsföretag ska genomföras. Avsiktsförklaringen om ett samgående mellan Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad skrevs under precis före påsk.
Men det är en logisk affär menar Sydsvenskans vd Lars Dahmén.
Han är tydlig med att det kommer att bli ett bolag med bara en ledning i framtiden. Även redaktionellt.
Kommer det att finnas två chefredaktörer?
Det vet vi inte ännu.
HD:s vd Pontus Bodelsson lämnar sin post. Vilka fler chefer som kommer att sluta är ännu inte klart.
Men det är klart att vi kommer att spara in på chefsledet. Det finns ingen poäng att sitta med dubbla funktioner.
En stor besparing kommer att vara nedläggningen av ett tryckeri. Vilket det blir vill inte Lars Dahmén uttala sig om.
Men mycket talar för det blir HD:s tryckeri som stängs. Dels för att Bold investerade 200 miljoner i nya tryckpressar i Malmöanläggningen, dels för att marken där HD:s anläggning ligger bedöms ha ett högt marknadsvärde i det expansiva Helsingborg.
En annan fråga som måste lösas är vilken strategi som ska gälla digitalt. Sydsvenskan lanserade sitt betaldraperi i början av 2013, bland annat för att visa att allt innehåll har ett värde. På HD har man istället lagt ner all tid och kraft på att bygga en räckviddsaffär.
Där får vi se och lära av varandra. Det är möjligt att vi kan fortsätta med olika filosofier på det området.
Ett annat område som kan vara aktuellt för samordning är gratistidningsmarknaden.
Det här är en stor process som bara är i sin linda, säger Lars Dahmén.
Innan sommaren hoppas han att det ska finnas tydligare tankar på vilka synergierna blir.