måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

”Vi ger inte ut tidningar för att tjäna pengar”

Publicerad: 8 februari 2012, 09:45

I många medieföretag pågår en strid om vad som är viktigast i verksamheten, orden eller kronorna.

Ämnen i artikeln:

Gota Media

AA

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


I ett stiftelseägt företag  finns inga ägare som tar ut vinsten och placerar den i annan verksamhet eller konsumerar för eget bruk.

Gota Medias koncernchef Bennie Ohlsson har en oneliner som även den facklige journalistrepresentanten i Gota Medias styrelse Anders Blank gärna citerar:

Vi ger inte ut tidningar för att tjäna pengar, vi tjänar pengar för att ge ut tidningar.

Det är sådana citat som gör Bennie Ohlsson populär bland sina journalistiska medarbetare

Ett annat citat som gärna återges bland journalisterna är sättet som koncernchefen bemött kritiken om ökad ägarkoncentration i samband med att man köpt upp sina lokala konkurrenter Östran respektive Sydöstran.

Ägarkoncentrationen har inneburit att vi bibehållit pluralismen.

Sören Björklund, tidningskonsulten som både är egen tidningsägare med sin andel i Ortstidningar i Väst tillsammans med bland annat Gota Media och styrelserepresentant i Gota Media, är ofta anlitad av Bennie Ohlsson. Både som controller och konsult i den dagliga verksamheten bekräftar han bilden av att publicistiska värderingar är starka inom Gota Media.

Det är kanske inte konstigt. Den operativa ledningen i Gota Media har från dag ett styrts av publicister som blivit företagsledare, Bennie Ohlsson i öst och Jan Öjmertz i väst. Bennie Ohlsson kom från en journalistisk karriär inom Ander-koncernen till jobbet som vd för Sydostpress. Jan Öjmertz har gjort en lång journalistisk karriär på Borås Tidning.

Inom Gota Media finns även hos ägarstiftelserna ett journalistiskt perspektiv. Stiftelsens ordförande pratar om ett publicistiskt kapital som man förvaltar och att det är viktigt att säkerställa tidningarnas oberoende.

Rent konkret stöttar Stiftelsen Barometern journalistutbildningen på Linnéuniversitetet. Stiftelsen har precis skrivit ett avtal om att delfinansiera en professur i journalistik, som man hoppas blir tillsatt hösten 2012. Stiftelsen har förbundit sig att satsa 1,5 miljoner kronor per år i fyra år.

Det är inte ovanligt i företag med anonyma ägare att anställda topptjänstemän tar på sig ägarrollen. I ett stiftelseägt företag är det extra lätt, ingen äger ju en stiftelse. Trevliga sammankomster, goda middagar och ett underhållande och intresseväckande program gör stiftelsen i bästa fall till en aktiv supporterklubb som kan stötta tidningen ute i samhället. Socialt är det förstår viktigt i en stad som Kalmar att tillhöra stiftelsen.

I Wärenstams stiftelse är det annorlunda. Med tre personer som enda ledamöter ställs större krav på var och en. Den leddes tidigare av den moderata riksdagsmannen Lars Björkman som var Gota Medias första ordförande, men även Jan Öjmertz var med i styrelsen från starten.

Jan Öjmertz är därmed chefstjänstemannen som efter pensioneringen kan fortsätta som ägarrepresentant.

Den folkpartistiske riksdagsmannen Gunnar Andrén har lång medieerfarenhet. Han har bland annat varit chefredaktör för Pressens Tidning, Medievärldens föregångare. Andrén har engagerat sig mycket i de liberala stiftelserna.

Stiftelseformen är bra eftersom stiftelser är långsiktiga och tidningsföretagen inte blir handelsvaror med stiftelser som ägare, anser han. Men det finns en risk att stiftelsen kidnappas av de ledande befattningshavarna i bolaget. Då riskerar trycket från omvärlden att bli för litet och nödvändiga förändringar i bolagen uteblir eller kommer för sent.

Utmaningen efter de tre senaste årens förvärv ligger i att få ihop de nya företagen med bibehållen lönsamheten. Svårigheten ligger inte i att förvärva företag. Konsten är att driva dem med lönsamhet så att man har råd att ge ut tidningar.

Lars Herlin

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev