Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Varvet och Du&Co bästa kundtidningar

Publicerad: 14 maj 2009, 05:03

Tidningskompaniet och Spoon Publishing vann de två tyngsta klasserna i Uppdragspublicisternas tävling Årets Guldblad: bästa kundtidning till konsument - Varvet - respektive B2B - Du & Co.


Uppdragspublicisterna hade stor gala med prisutdelning igår. Juryn hade fördelat priserna i de tretton klasserna över elva byråer. Bara två vann vardera två priser, OTW och Redaktörerna.
Här är vinnarlistan:

Bästa Kundtidning konsument : Varvet
Uppdragsgivare: GöteborgsVarvet
Uppdragspublicist: Tidningskompaniet

Motivering: Med tempo från start till mål. Såväl text som form fick pulsen hos en enig jury att öka. De har gjort det igen.

Bästa Kundtidning B2B:  Du & Co
Uppdragsgivare: Posten
Uppdragspublicist:Spoon Publishing

Motivering: Att skapa en relevant tidning för sin målgrupp är ännu tuffare när
målgruppen inte bara har ont om tid utan dessutom är väldigt kräsen. Årets bästa business-to-business-tidning har med engagemang och mästerligt hantverk skapat inspirerande tidning som med äkta entreprenörskänsla distanserar alla andra företagarmagasin utan att glömma bort uppdragsgivarens mål.

Bästa Personal/Interntidning: Readme
Uppdragsgivare: IKEA Services
Publicist: OTW

Motivering: En tidning som ÄR företaget – äkta, genuin & utan att göra sig till. Med stort läsvärde som skapar både nytta och ökad stolthet av att vara en del av detta företag

Bästa Medlemstidning: Motor
Uppdragsgivare: Motormännens Riksförbund
Publicist: OTW

Motivering: Genom en ny kaross och mycket mer muskler under huven har tidningen gasat på och får därmed målgruppen att ge helhetsupplevelsen ett ännu bättre betyg.

Bästa Journalistik:  Lyckoslanten
Uppdragsgivare: Swedbank
Publicist: Bee Production

Motivering: Tidningen som tilldelats årets Guldblad i kategorin Bästa Journalistik lyckas inte bara skriva om svåra ämnen som ekonomi, sparande och EU-frågor på ett mycket underhållande sätt. Redaktionen klarar dessutom att locka en målgrupp som nyligen lärt sig räkna. Att tidningen funnits i mer än 80 år är ytterligare ett bevis för konceptets styrka

Bästa Nyhetsbrev – papper: Bra Start
Uppdragsgivare: Atria
Publicist:  Redaktörerna.

Motivering: Att stärka relationerna till kunden vill alla. Men hur gör man? Jo, genom att leva som man lär. Här har man i text och bild lyckats få läsaren i better mood och därmed gilla att lära mer om good food.

Bästa Nyhetsbrev – digitalt: Bättre Affärer
Uppdragsgivare: Swedbank
Publicist:  Redaktörerna

Motivering: Ett digitalt nyhetsbrev som inte bara driver trafik till hemsidan utan också ger sväng i dörren. Här råder ingen tvekan om att både avsändare, innehåll och form gillas av målgruppen. Uppenbarligen en bra flirt med landets småföretagare.

Bästa Formgivning: SID
Uppdragsgivare: Pressbyrån
Publicist: Aller Custom Publishing

Motivering: Det stora formatet och tydliga referenser till amerikanska livsstilsmagasin från sent 80-tal gör den unik. En välgjord tidning som med modiga formgivningsgrepp lockar till läsning om läsning

Bästa redaktionella digitala kommunikation: Prova Magasin
Uppdragsgivare: Pernod Ricard Nordic
Publicist: Ottoboni

Motivering: Det är snyggt, det är ambitiöst och det är lustfyllt. Här får du inspiration, tips och kunskap om livets goda från hela världen – allt förpackat i en levande miljö som tar tillvara den digitala världens styrkor och möjligheter. Resultatet blir så mycket mer än föregångaren Vin & Sprit-journalen – det blir en upplevelse.

Bästa Årsredovisning: Axel Johnson AB årsredovisning och magasin
Uppdragsgivare: Axel Johnson AB
Publicist: Anannas

Motivering: En årsredovisning för en komplex verksamhet där det återfinns en röd tråd och som med god journalistisk stilkänsla och snygg formgivning fångar
läsarens intresse

Årets Nykomling: Beep Telenor
Uppdragsgivare: Telenor
Publicist: Appelberg

Motivering: Tidningen vrider och vänder på ett till synes smalt och komplicerat ämne, och gör det intressant och konkret. Tekniknördiga plocksidor varvas med fördjupande reportage som både inspirerar och ger kunskap om hur kunderna kan lösa problem och öka effektiviteten. Vår vinnare erbjuder en initierad läsupplevelse för alla som kan ha nytta av mobil kommunikation i sitt arbete.

Bästa omgörning: Kontakten
Uppdragsgivare: Ericsson
Uppdragspublicist: Citat Journalistgruppen

Motivering: En sober men samtidigt aptitlig design, ett mer varierat innehåll, och ett mänskligare tilltal bidrar till tidningens stora lyft. Artikeluppslagen är väl valda och skildrar vitt skilda delar ur den världsomspännande koncernen. Helheten andas trots det samhörighet och engagemang för ett gemensamt mål. Kort och gott: tidningen är radikalt förändrad – uteslutande till det bättre.

Bästa Omslag: Steel
Uppdragsgivare: J. A. Sundqvist
Publicist: Rubrik
Motivering: Bästa Omslag utses av Guldbladsdagpubliken.
Guldbladsjuryn bestod av: Anders Ericson, Sveriges Annonsörer, Olle Lidbom, Vassa eggen, Anders Malmsten Bonniers, Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter, Eva Persson, Cloetta, Robert Ryberg, Kapero och Fredrik Svedjetun, Dagens Media.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.