Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Varsam redesign av Jönköpings-Posten

Publicerad: 14 juni 2010, 10:03

I november ska Jönköpings-Posten få ett nytt utseende. Då byter man typsnitt och inför lite mer ordning och reda enligt redaktionschef Mats Ottosson.


Ämnen i artikeln:

Jönköpings-Posten

Det handlar inte om några stora ingrepp. Under två års tid har man jobbat med att bland annat ge bilderna mer utrymme och infört mer blockredigering.  Det arbetet ska nu krönas med att man byter typsnitt och för in ännu mer tydlighet i layouten enligt Mats Ottsson.

Det nya typsnittet heter Flamma som bland annat också hittas i Smålands-Tidningen som också ingår i Hallpressen.

Ni tittar inte längre än till Eksjö för att få inspiration?

   Så kan man se det. Men för det första är det ett mycket tydligt och bra typsnitt. Och för det andra är det är ju ingen nackdel att det redan finns i koncernen. Sedan finns det många bestick i den lådan, vi kommer inte att ha samma typsnitt, men liknande.

JP kommer också att följa Smålands-Tidningen när det gäller brödtext. Från och med november är det Greta som gäller. Ett bra typsnitt som sväljer mycket text, enligt Mats Ottosson.

Det kommer inte ske något revolutionerande med Jönköpings-Postens utseende.

Vi kommer att utgå från våra läsare. Och det här är en gammal tidning med extremt mycket traditioner. De kan man inte göra vad som helst med.

Arbetet kommer att göras i samarbete med den danske tidningsdesignern Ole Munk.

Steg två blir att jobba mer med strukturen i tidningen. Den delen räknar han ska vara klar någon gång under våren 2011.

Ämnen i artikeln:

Jönköpings-Posten

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev