söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Varför bryter ni med SD-filmaren, SR?

Publicerad: 31 augusti 2010, 10:36

Sverigedemokraternas reklamfilm gjordes av en frilansare som gjort ett antal uppdrag för SR Uppland. Nu har kanalchef Andreas Miller sagt upp samarbetet med motivet att man inte jobbar med någon som gör politisk propaganda.

Ämnen i artikeln:

SRSverigedemokraterna

   Om man som i det här fallet gör en reklamfilm är fallet enkelt. Våra medarbetare får vara politiskt aktiva. Men är man det hamnar man i karantän från den 19 juni till valet är över. Under den tiden ska man inte höras i radion.

Så efter valet är frilansaren tillbaka?

   Vi har haft en dialog och jag har kommit fram till att det här produktionsbolaget gör andra saker som inte fungerar med ett samarbete med oss.

Har det att göra med att det var för Sverigedemokraterna han gjorde filmen?

   Det finns andra saker bakom som har ett vidare perspektiv. Men det har jag ingen anledning att gå in på.

Spelar det någon roll att Sverigedemokraterna var uppdragsgivare?

   Nej, det kan jag inte säga. Vi hade reagerat på samma sätt om det till exempel varit Socialdemokrater eller Folkpartiet som låg bakom. Eftersom det är valår och vårt uppdrag är att granska och spegla vad som händer skulle det inte ha gått.

Men beslutet hade kanske inte skapat så mycket rubriker?

   Det är möjligt. Det kan jag inte bedöma.

Hur bra koll har du på vad dina medarbetare gör på fritiden?

   Vi pratar mycket med våra fasta medarbetare om vad man kan göra och inte. De vet vad som står i programreglerna. Jag får också regelbundet frågor om det är möjligt att göra vissa saker som extraknäck. Men vi är restriktiva. Nu var ju det här en frilans med eget produktionsbolag. Och han har givetvis rätt att ta vilka uppdrag han vill. Men jag har också rätt att ta ställning till fortsatta uppdrag.

Har han gjort många jobb för er?

Inte speciellt. 2 till 3 sportjobb per månad skulle jag säga utan att veta exakt.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev