Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Varför är ni bäst i Europa, Nina Åkestam?

Publicerad: 5 december 2008, 06:46

Det svenska laget Nina Åkestam, Garbergs, Carl-Fredrik Jannerfeldt, Farfar, och Emmeli Österdahl, Lowe Brindfors, vann Young Creatives under reklamtävlingen Eurobest. Uppgiften var att under 48 timmar utforma en integrerad antirökkampanj.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TelevisionFarfarEurobest

– Vi la mycket tid på bakgrundsanalys. Vad kan få ungdomar att avstå från att röka? Enligt juryn tog vi ett större grepp på frågan än de andra som var med i tävlingen.

Hur gjorde ni?

– Vi skapade en maskin där cigaretter pantas mot roliga saker, som musik, ringsignaler och olika typer av spel. Vi tror inte att hälsoaspekten, argument som ”du dör av att röka”, fungerar på ungdomar. De vill ha belöningar när de avstår från någonting.

– Vi använde oss framför allt av nätet. Ungdomarna uppmanades att själva bidra med mycket material.

Uppgiften skulle lösas på 48 timmar. Hann ni sova någonting?

– Vi satt instängda i ett rum nästan hela tiden. Jag stack hem och duschade och sedan sov jag i ungefär sju timmar. Men det var det värt.

Vad tycker du utmärker svenska reklam just nu?

– Det finns mycket vilja att utvecklas, men tyvärr saknas de riktiga verktygen. Många reklambyråer är fortfarande organiserade på samma sätt som på 70-talet där print var det enda mediet.

– I USA har det börjat dyka upp kommunikationsbyråer som inte tittar bakåt utan bygger upp en ny organisation från grunden. Jag tror att vi kommer att få se det i Sverige också.

Totalt tävlade elva lag i Young Creatives. För att få delta i tävlingen ska man vara högst 28 år.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev