Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

”Var är visionerna, kära mediechefer?”

Vi ska övertyga fler mediechefer om att ambitiösa satsningar på grävande journalistik lönar sig, och makthavare om att journalistiken måste vara fortsatt fri, skriver FGJ:s ordförande Terje Carlsson.

Publicerad: 12 juni 2013, 06:14

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Föreningen Grävande Journalister vill att fler går till offensiven och placerar sig i den absoluta frontlinjen i försvaret av en alltmer hotad pressfrihet. En farlig kombination av politiska beslut, minskad offentlig insyn och kommersiella branschförändringar får allvarliga konsekvenser för journalisters möjligheter att utföra sin demokratiska uppgift. Vi vill att politiker, medier, intresseorganisationer och fackförbund i betydligt större utsträckning än idag inser allvaret i den nuvarande situationen. Vi måste få bort passiviteten som i nuläget präglar mediebranschen, och istället enas i kampen mot försämringar.

Inskränkningar för journalister att utföra sitt arbete sker numera i både stort och smått, även i länder där pressfriheten utgör en demokratisk ryggrad. I USA hotas, jagas och fängslas källor till viktiga journalistiska avslöjanden. I Grekland släcks public service. I Sverige hindras medier från att fritt rapportera när skolor läggs ner. Redaktioner avlyssnas och telefonsamtal massregistreras. Klåfingriga byråkrater ges tillgång till mailkonton och sociala medier. Utan större ansträngning kränks den personliga integriteten bland medborgare. Problemet är inte längre isolerat till diktaturer.

Betydligt fler måste därför aktivt ta strid mot säkerhetstjänser och byråkrater som säger sig mena väl när de skapar ett övervakningssamhälle. Fler måste inse att vi lever farligt nära den värld som beskrivs i George Orwells 1984.

Samtidigt genomgår mediebranschen en djupgående förändring när papper byts ut mot digitala lösningar. Förändringen har lett till uppsägningar, otrygga anställningar och sammanslagningar av tidigare konkurrenter. Arbetsbelastningen per journalist ökar färre ska göra mer. Alltför många redaktioner ökar stressen och minskar möjligheterna att producera oberoende journalistik. Medierna görs sårbara för lobbyister, propagandister och särintressen. Monopol och maktkoncentration får konsekvenser för mångfalden. I en tid då branschen genomgår ett stålbad belönas chefer som genomför kortsiktiga besparingar. Var är medieföretagens långsiktiga investeringar? Var är mediecheferna som står för de modiga, publicistiska satsningarna? Varför är politikerna så tysta när lokalredaktörer försvinner från alltfler orter? Varför är vi journalister så tysta inför katastrofen?

Som grädde på moset motarbetas journalister allt oftare av inhyrda pr-konsulter och informatörer. Makten försöker styra medierapporteringen på ett sätt som innebär att man vilseleder allmänheten. Tid och resurser slösas bort i onödan.

Det är alltså dags att vakna. Ett ökat tryck på våra politiska partier måste innebära att frågan ges högre prioritet. Fler måste inse allvaret.

Grävföreningen tänker dra sitt strå till stacken genom att höja tonläget i debatten. Vi tror stenhårt på att källskyddet ska vara fortsatta starkt och att insynen hos makten måste öka. Genom ett tålmodigt och långsiktigt arbete tänker vi stå längst fram i den här kampen, genom att bli bättre på att sprida kunskap om värdet av god journalistik.

Vi tror också att mediebranschen behöver ta en rejäl titt i spegeln och ta ett mycket större ansvar för den goda journalistiken. Var är visionerna, kära mediechefer?

Vi ska övertyga fler mediechefer om att ambitiösa satsningar på grävande journalistik lönar sig, och vi ska övertyga fler makthavare om att journalistiken måste vara fortsatt fri.

Sverige behöver mer av granskande journalistik och fördjupande rapportering.

Terje Carlsson, ordförande, Föreningen Grävande Journalister.

Axel Andén

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News