Medievärldens arkiv
Vad har du lärt dig av att jobba på tidningar som läggs ner, Viveka Hedbjörk?
Publicerad: 10 september 2008, 07:44
Vid årsskiftet blir Viveka Hedbjörk ny chefredaktör på Hallandsposten. Under sina 25 år som journalist har hon varit med om fyra nedläggningar: Värnamo Tidning, Hela Veckan och gratistidningarna GP Nära och 7 Dagar.
Ämnen i artikeln:
Sveriges Television– Att inte ta något för givet. Att aldrig sitta säker utan att hela tiden ompröva det man gör.
Sedan 2006 arbetar du som affärschef på Merresor, som bland annat har ansvar för Krösatåget. Varför tar du jobbet på Hallandsposten?
– Jag har längtat tillbaka till tidningsbranschen. Det är en ruskigt rolig bransch och det går mycket snabbare där än inom tågvärlden. Dessutom är Hallandsposten en fin och välskött tidning med en spännande framtid framför sig.
Hallandsposten och Hallands Nyheter ingår numera i ett gemensamt bolag. Vilka fördelar ser du med det?
– Det kan jag inte svara på i dag, jag har inte den inblicken ännu.
Vilka svårigheter är du beredd att möta?
– Alla tidningar måste bli bättre på att hantera framtidsfrågorna. Det duger inte att göra som förut. Målet måste vara att bli starkare. Men förändringar av den typen är ju alltid förenat med svårigheter.
Vilka erfarenheter tar du med dig från tågbranschen?
– Att medievärlden inte så speciell som vi kanske tror. Dessutom har det varit nyttigt att befinna sig på åskådarplats. Att vara en vanlig läsare och höra hur samtalet går i fikarummet.
Är det något du har förvånats över?
– Ja, att läsarna i större grad än jag trodde upprörs över namnpubliceringar och närgångna människoskildringar. Jag trodde inte att den etiska diskussionen var så levande utanför redaktionerna.
Viveka Hedbjörk är 50 år och tillträder sin nya tjänst vid årsskiftet. Tills dess fortsätter redaktionschefen Marianne Holm att vara tf ansvarig utgivare. Innan Viveka Hedbjörk blev affärschef på Merresor arbetade hon med olika projekt inom Göteborgs-Posten och Stampen 1999-2005.
mvredaktion