Medievärldens arkiv
Vad händer med Newsdesk imorgon, Kristofer Björkman?
Publicerad: 10 september 2009, 09:45
Imorgon byter Newsdesk namn till MyNewsdesk och lanseras internationellt. Kristofer Björkman är grundare och produktchef. (Uppdaterad)
– Vi lanserar internationellt imorgon. Vi har sedan långt tillbaka byggt upp en plattform där vilket företag som helst i världen ska kunna få ut sin information i olika relevanta sammanhang som fungerar på den moderna webben.
Hur fungerar det med olika språk?
– Språkgränssnittet avgörs av ditt ip-nummer, nu finns det på svenska, norska och för resten av världen på engelska. Informationen kan vara på vilket språk som helst. Om ditt företag har en marknad i tre olika länder är det bästa att bygga ett newsroom i varje land, så informationen passar det landet när det gäller språk, bildspråk och ämnesval.
Hur stort är intresset utanför Sverige?
– Vi har gjort lite marknadsundersökningar och vi tror att intresset är väldigt stort. Ett problem är att vi ligger lite i framkant så tjänsten passar långt ifrån alla. För många handlar det fortfarande främst om mediekontakter och uppstyltade pressmeddelanden.
Vad blir nästa steg?
– Nu har vi släppt en webbaserad tjänst. Vi kommer att gå vidare med att öppna lokala kontor och säljkontor i fler länder.
Hur tjänar ni pengar på MyNewsdesk?
– Det är nu fritt för alla att lägga upp alla typer av information, även bilder och filmer. Vi tjänar pengar på tilläggstjänster och har bland annat ett system som påminner om Google Adsense för de företag som vill visa ut sin information i anslutning till annan information.